לתרומות לחץ כאן

החזיר תבשיל לתנור בשבת – האם מותר לאוכלו בדיעבד?

שאלה:

התארחתי אצל סבתי בשבת. היא שמה את סיר החמין בתנור לפני השבת. בשבת בבוקר אחד מבני הבית הוציא את הסירמהתנור הניח ברצפה,מזג לעצמו,ואז החזיר לתנור. שאלתי- האם היה מותר לעשות זאת, ואם לא האם היה מותר לאכול מזה אחר כך? תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

בודאי אסור היה לעשות זאת, זה איסור חזרה לכל דבר וענין, כמבואר בשו"ע בסי' רנג סעיף ב, ההיתר להחזיר הוא רק על גבי כירה ובתנאי שהיא עדיין בידו ודעתו להחזיר, ולתוך תנור אסור בכל מקרה. אמנם לגבי דיעבד, הרי ברמ"א שם הביא שיש נהגו כהר"ן שאיסור חזרה הוא רק באופן שהסיר את הקדרה מהאש בערב שבת ובא להחזירה בשבת, אבל אם הסירה בשבת עצמה הקלו שאין דין חזרה, וכן הקלו שתנורים שלנו יש להם דין כירה ומותר גם לתוך התנור [אמנם תנורים שלנו נחשבים אינו גרוף וקטום, וההיתר הזה נחשב רק אם מכסים את הכפתורים], ואף שבשער הציון שם ס"ק נ סמך לצרף לדינא את דברי הר"ן רק כשהניח על גבי ספסל ולא כשהניח על גבי הקרקע [כשדעתו להחזיר כמובן], בחזון איש חלק וצירף שיטה זו גם בהניח על גבי קרקע, ובצירוף זה שהתבשיל עוד היה חם ואין כאן הנאה ממש אלא רק שמירה על מצב קיים, אין לאסור את התבשיל בדיעבד.

צירוף נוסף יש בזה, שהרי אם אני מבין נכון מדובר באדם שאינו בעל הבית והמאכל אינו שלו, ובענין זה דן רבי עקיבא איגר שם אם יכול לאסור את התבשיל של בעל הבית, שהרי אין אדם אוסר דבר שאינו שלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל