תפילה בציבור – דוקא כשמתחילים יחד?

רבני בית ההוראה
כ"ב תמוז ה'תשע"ט

שאלה:

שאלה: משתדל אני לקרוא קריאת שמע בדקדוק שלא לבלוע שום אות, כגון על לבבך ולא עלבבך. ולא להחליף שום אות באות אחרת. כגון אשר נשבע ולא אשר נשבה. דא עקא שבשחרית אני לא מספיק לסיים גאל ישראל וכבר הציבור מתחילים שמונה עשרה. פעמים אני עוד אומר על הראשונים וכבר שליח ציבור אומר גאל ישראל. לא חשבתי שיש כאן בעיה עד שאמר לי מאן דהו שאם אני מתפלל כך בכל יום, הרי שלא התפללתי בציבור מיימיי. כי תפילה בציבור צריך להתחיל עם כולם ה’ שפתי תפתח…. ועל כן נחשבת תפילתי כתפילת יחיד. האומנם? ואם אכן כך הוא, מה עלי לעשות?

תשובה:

שלום וברכה

מה שאמר לך אותו אדם נכון באופן חלקי, כלומר נכון הדבר שעיקר ענין תפילה בציבור הוא להתחיל כולם יחד, אבל יש גם מעלה פחותה אמנם, בלהתפלל עם הציבור אף שהתחילו קודם, כמבואר בשו”ע בסי’ קט לאורך כל הסימן. כמו כן אם אתה מתחיל כשהן עוד בשלושה ברכות ראשונות כתבו מקצת אחרונים שזה נחשב כאילו התחלתם יחד.  אמת הדבר שזה לא לכתחילה, ולכן הייתי מציע לך להקדים מעט את הציבור, ולהתחיל ברכת יוצר אור לפניהם ולהמתין להם בין הפרקים ואז לענות אמן יהא שמיה רבה וברכו, וכך תוכל גם לסיים קריאת שמע כפי שאתה רגיל וגם להתחיל שמונה עשרה עם כולם. כמובן לשם כך תבוא גם חמש דקות לפני כולם לבית הכנסת…

שבת שלום ושיתקבלו התפילות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *