לתרומות לחץ כאן

נתינת מתנה לבנות דרך נכסי האח

שאלה:

שלום רב, האם א.אם האב בחיים הענקת מתנה לביתו , כמו דירה אינה סותרת מלכתחילה את דיני הירושה? לא מדובר בצוואה. ב. לאח אחד במשפחה יש שתי דירות שהאב קנה עבורו. האם בית הרשום על שם אח שכבר יש לו דירה אחרת וקיבל את הבית הנ"ל מכספו של האב במידה ויעביר לבקשת האב את הדירה שקיבל מהאב לרשות אחותו ועל שמה האם זו מתנה מצד האב ,או מחמת שיש כבר רישום של הבן על הדירה כבעלים אין כאן משום הענקת מתנה מצד האב אלא מצד האח? כלומר האם הרישום הפורמלי על שם הבעלים (האח) לפי חוקי המדינה נחשב ברמה ההלכתית כרישום בעלים? ישנם עוד אחים במשפחה. הרישום הכפול של הדירה נעשה לצורך זכיה בקרקע, ולא משום סיבה אחרת, הבן הנ"ל איננו בכור. תודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר האבא נתן מתנה גמורה לבת אחת – מתנה מחיים, לא חל דיני ירושה על המתנה. והדירה נשארת לאותה הבת.

דירה של אבא שרשומה על שם הבן, והרישום פורמלי בלבד, הדירה לא שייכת לבן. אך כדי שהבן לא יכחיש ויאמר שהדירה שלו, כדאי שהבן יחתום על מסמך שהדירה אכן אינה שלו, והרישום הוא פורמלי בלבד. וכאשר האבא דורש שהבן יעביר את הדירה לבת, נחשב שהאבא נתן את המתנה ולא הבן נתן. 

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן קפד סעיף ב. ובסימן ס סעיף ט מבואר שרישום של בית או של שטר חוב על שמו של אדם שלישי, אינו מזכה את הבית או את החוב לאדם השלישי, ולווה חייב לפרוע למלווה האמיתי. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל