לתרומות לחץ כאן

חומר שנלמד בבית ספר וספק אם נרכש כדין

שאלה:

שלום הרב, לפני שנה התחלתי לעבוד כמורה בחברה פרטית גדולה. חברה בשם א' (בדוי). לימדתי מתוך חוברות שהפיתוח שלהן והתוכן שבהן נוצרו ע"י מנהל המחלקה והצוות שלו. ויש לחברה א' זכויות יוצרים על החוברות. לפני כמה חודשים חברה א' סגרה את המחלקה, ופיטרה את כל הצוות וגם את מנהל המחלקה. מנהל המחלקה הקים חברה חדשה, בשם ב' (בדוי). עכשיו אני עובדת בה (בחברה ב') עם מורים נוספים (חלק חדשים, חלק מחברה א'). חוברות הלימוד כעת דומות מאוד לחוברות של חברה א' – רק הסמל שונה. מחד החומר מאוד דומה – וייתכן שחברה ב' גזלה את החומר (צילמה חוברת/העבירה מהמחשב). מאידך חברה א' היא חברה די מוכרת, ולא נראה לי שמישהו ירצה לקחת סיכון ולקבל ממנה תביעה בבית משפט על הפרת זכויות יוצרים. אולי חברה א' נתנה למנהל המחלקה רשות להשתמש בחומר – כחלק מהפיצויים שנתנה לו כשפיטרה אותו. השאלה שלי היא האם אחריותי וחובתי לוודא שאין כאן פגיעה בזכויות יוצרים, גזל? או שאין זה מענייני? ואם עליי לוודא, איך כדאי לעשות את זה?

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר אין לך ידיעה ברורה שהחומר גזול מותר לך ללמד בחוברת כרגיל. בכל דבר שיש לתלות ואין עלייך חובה לחקור בנושא.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות גזילה סימן שסט סעיף ג: "אסור ליהנות מהגזלן שהוחזק ממונו שבא בגזילה (טור ס"ה). ואם היה מיעוט שלו, אף על פי שרוב ממונו גזול, מותר ליהנות ממנו, עד שידע בודאי שדבר זה גזול בידו".

מבואר בשו"ע שמותר לקנות מאדם שרוב ממונו גזול, היות וניתן לתלות שהחפץ שקונה אינו מהרוב אלא מהמיעוט. ולכן בכל דבר שיש בו צד אולי גנוב ואולי אינו גנוב אין איסור להשתמש עד שידע בודאי שהדבר גנוב. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל