לתרומות לחץ כאן

טבילת כלים על ידי המוכר בחנות הכלים

שאלה:

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול: בשכונתינו חנות כלים עם מקווה . בעל החנות הטביל את כל הכלים בזמנו החופשי ומוכר כבר כלים טבולים. האם יש בעיה עם זה? קראתי פשוט היום סיפור באתר "דרשו" ששאלו את הרב שטיינמן זצוק"ל האם מועיל הטבילה שהמוכר הטביל לפני המכירה ואמר שלא מועיל. האם לא הבנתי את הדברים באתר דרשו??? כל בני ברק קונה שם כי ככה לא צריך להטביל. בעל החנות הטביל הכל לפני המכירה. והוא אברך ירא שמים . תודה רבה!!

תשובה:

שלום וברכה

הפוסקים דנו האם מועילה טבילת כלים על ידי בעל החנות, משום שכרגע כשהכלי בידו הוא עדיין אינו נחשב "כלי אכילה" אלא "כלי סחורה" ואינו חייב עדיין בטבילה עד שיעודו ישתנה לאכילה בעת קנייתו. לכן לכתחילה יש להחמיר לא לסמוך על טבילה זו.

מקורות:

בשו"ת מנחת יצחק ח"א סי' מד החמיר שלא מועילה טבילה באופן זה ויש לחזור ולטבול בלי ברכה,וכן הובא בקובץ מבית לוי יו"ד עמ קמח בשם הגר"ש וואזנר, וכן הובא באהל יעקב עמ' קצז בשם הגרי"ש אלישיב ועוד רבים מפוסקי זמנינו, אולם באהלי ישורון ח"א עמ' ריב הובא בשם הגר"מ פיינשטין שמותר לבעל החנות לטבול, בתנאי שזה יעשה אחרי שאותו אדם החליט כבר לקנות, וכן התיר בשו"ת משנה הלכות מהדו"ת יו"ד סי' לא.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. וואוו. לדעתי עלי לידע את בעל החנות. קניתי אצלו סכינים וכבר השתמשתי. האם עלי להטביל עם ברכה או בלי ברכה או לא להטביל??? ובכלל מה שאני קונה אצלו כשכבר הטביל, להטביל שוב עם ברכה???

    תודה ענקית!!!

  2. אצלינו בעל החנות מקפיד שלא להטביל כלים לפני התשלום בפועל וכן אם כלי הוטבל כבר לא יקבלו בחזרה ולא יחליפנו בכלי אחר. אמנם במידה ואדם עשה הזמנה טלפונית הוא ידאג שהמשלוח יהיה לאחר הטבלת הכלים ע"מ להקל על עקרת-הבית.

    האם יש בזה בעיה? זה הרי עדיין לא יצא מרשותו ולא היה קנין!

  3. מסתבר שזה כבר בסדר, לא צריך קנין הלכתי, ברגע ששילמת וברור איזה חפץ הוא זה, זה כבר נחשב כלי המיועד לאכילה, כך נראה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל