לתרומות לחץ כאן

עד יחיד שנתבע להעיד בבית דין

שאלה:

ראיתי תאונה, והרכב הפוגע תובע את הנפגע על נזקים שקרו לו שלטענתו נעשו באשמת הנפגע, עתה מעוניין הנפגע שאבוא להעיד לטובתו, על ידי זה יהיה אפשר למנוע את תביעת הנזיקין של התובע, אבל מאידך הנתבע יחזור ויתבע אותו על הנזק שגרם לו [ובצדק]. מה עלי לעשות?

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לעד יחיד להעיד בבית משפט מאחר והם מוציאים ממון על פי עד אחד, ולפי הלכה אין מוציאים ממון על פי עד אחד. במקרה שלך שהלה נתבע בבית משפט, והעדות כדי למנוע ממנו הפסד מהנתבע – מותר להעיד לו כדי לעזור לו. האיסור להעיד לטובת התובע ולהוציא מישראל הנתבע ממון, אבל אין איסור להציל את הנתבע שרוצים להוציא ממנו שלא כדין.

אלא שהנתבע יגיש תביעה נגדית על הנזק שנגרם לו, והאם גם בזה יוכל עד אחד להעיד? גם בזה יוכל העד להעיד, ולהוציא ממון מהנתבע. מאחר והנתבע נתבע בבית משפט שלא כדין, מותר לו להגיש תביעה נגדית בבית משפט ואין עליו חיוב להמשיך את התביעה בבית משפט, ולכן עד אחד יכול להעיד ולסייע לו.

חשוב לציין, שאם התביעה אינה תביעע פרטית מול הפוגע, אלא תביעה מול חברת הביטוח, מותר לעד אחד להעיד, וכן מותר להגיש תביעה בבית משפט, מאחר והתנאי מראש שהם מוכנים לשלם לפי מה שיקבעו בבית משפט, ואף אם יחייבו על פי עד אחד מסכימים לשלם, ולכן כל תביעה מול הביטוח מותר לעד אחד להעיד. 

בהצלחה.

מקורות:

שוע"ע חו"מ סימן כח סעיף ג. ואם התובע נהג שלא כדין אין איסור להמשיך בהליך בבית משפט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל