לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

קבלן שלא רוצה לבוא לדון והחזיק את המפתחות אצלו

שאלה:

היה לי שטח קרקע שהזמנתי בשבילה קבלן שיסגור לי את השטח ויבנה קירות ויתקין שם דלת הקבלן בנה את הקירות והתקין דלת ונעל אותה והחזיק את המפתח אצלו. בגמר העבודה כשביקשתי מהקבלן את המפתח אז הוא טען שעדיין לא שילמתי לו את כל הכסף וטען גם שמגיע לו תוספת תשלום על כל מיני דברים. אני סברתי שגם מה שסיכמנו לא מגיע לו הכל, בגלל שלא ביצע כל מה שהיה צריך לבצע ולכן החזקתי חלק מהכסף אצלי. הצעתי לו לבוא לשטוח את העניין לפני רב והוא דחה את זה בכל מיני טענות ומענו שונות. היה לי מאוד חשוב שאוכל להכנס לחדר החדש שהוא בנה לי אך היות ולא רצה למסור לי את המפתח בטענה שאני חייב לו עדיין כסף הזמנתי פורץ ופרץ לי את הדלת. לאחרונה הקבלן אמר לי מפורשות שהוא לא רוצה לבוא אתי לדון אצל רב היות וכך סברתי שהמוציא מחבירו עליו הראיה שלמתי לו מה שנראה לי בטוח שמגיע לו. ומה שלא, אני לא אמור לשלם לו מספק. שאלתי כעת הוא: א) איך אני אמור להתנהג במקרה הזה בעניין הוויכוחים שיש בינינו ב) בענין העלות של הפורץ שניכיתי מדמי הקבלן האם אני צריך להחזיר לו את זה או לא

תשובה:

שלום וברכה,

הקבלן שבונה בביתך שייך לך, ולכן מותר לך פרוץ ולהיכנס לתוך שלך. אתה חייב ללכת לדון בבית דין, או אצל רב שמוסכם על שני הצדדים. אין עליך חובת תשלום עד שתדונו על הכסף. וכל עוד שהוא מסרב להתדיין אינך חייב לשלם לו.

לגבי הקיזוז של הוצאות הפריצה, אם הודעת לו שאתה מעוניין ללכת לרב והוא סירב, ורק אחרי כן פרצת, מותר לך לקזז את הוצאות הפרצה, ועליכם לדון גם על זה – האם נטל ההוצאה הוא עליו או עליך.

בהצלחה.

מקורות:

הבנייה שבנה עבורך שייך לך, ראה שו"ע סימן שו, שנחלקו הפוסקים האם אומן קונה בשבח כלי, גם לשיטות שקונה, יש סוברים שרק לדברים מסוימים, אבל השבח הוא לך. מלבד זאת דעת הש"ך שאם עושה בבית בעל הבית השבח שייך לבעל הבית, ולכן מותר לך לפרוץ לתוספת בנייה. ולגבי התשלום עליך לדון על כך, ועד הדיון בבית דין מותר לעכב את התשלום בידך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. זה כבר היה לפני הרבה זמן היות וכך לא ברור לי אם אמרתי לו לפני הפריצה שיבוא לדון בפני הרב או שזה היה אחרי זה. נראה לי כמעט ברור שאמרתי לו לפני זה. הקבלן עצמו לא יודע בכלל מתי פרצתי כך שאי אפשר לשאול אותו. אז מה ההלכה האם אני יכול לקזז לו בינתיים את דמי הפריצה

  2. אתה יכול לקזז רק בינתיים, ןהודיע לו שאתה רוצה לדון על כל הדברים בבית דין. יתכן ובית דין יחייבו אותך לשלם את דמי הקיזוז כיון שלא ברור לך. אבל תפיסה זמנית עד הכרעת בית הדין – מותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל