לתרומות לחץ כאן

בשר בחלב בכיריים

שאלה:

שאלתי מתחילה לגבי חצובות הכיריים, שטוגן באחת החצובות משהו בשרי – לצורך הענין, יש כמעט תמיד התזה של שמן בחצובה שליד. האם יש להקפיד תמיד לנקות את החצובות, גם משמן? למיטב ידיעתי רוב הבתים בישראל לא מקפידים על זה. אני חושב שנקודת השאלה כאן היא האם טיפות שמן נחשב דבר ממשי להטריף דבר שבא במגע חם איתו, או רק שיירי מזון מוצק (למיטב הבנתי מבחינה טכנית הענין הוא שהרי מדובר פה שכשהותז הוא לא בא במגע עם כלום, שהרי התזה ישירה של שמן רותח לסיר פשוט שמבליעה. ולכן כשהמזון מוצק אז יש שלב שהוא עדיין קיים, וכבר נמצא במצב חום של יד סולדת בו, ואז מטריף. אבל בנוזל, בהתחלת המגע הוא קר, וכשכבר מגיע ליד סולדת בו – הוא כבר נשרף/חדל מלהיות ממשי)

תשובה:

שלום וברכה

באופן כללי ניתן להניח בדרך כלל ששיירים אלו שרופים וכבר פגומים לגמרי, וגם אם יש בהם ממש אין בהם איסור, אבל מכל מקום בליעות ודאי יש כאן, ולכן נהגו שכאשר לא מקפידים על הפרדה בין בשר וחלב בכיריים, יש כן להקפיד שהסיר שאותו מניחים על הכיריים יהיה יבש לגמרי בתחתיתו, שכך לגבי בליעות יש לנו כלל שמגע יבש בין כלים אינו אוסר.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. אני רוצה להבהיר את שאלתי. אני מדבר על התזה ממחבת שיושבת על חצובה אחת, ומתיזה על החצובה שלידה. אותה חצובה לא פעילה כרגע, כך שהשמן לא נשרף. רק לאחר מכן בא להניח סיר אחר על החצובה המותזת. האם גם בכה"ג שהשמן לא נשרף לפני שהונח עליו הסיר השני – אין חשיבות וממשות לשמן

  2. בהמשך למה שמדובר כאן, יש את המתכת הזו שמקטינה את החצובה כשרוצים נניח לשים ספל קטן, אם נניח אשים את זה על החצובה לפני שמניחה עליה סיר בתור משהו שמפריד בין החצובה לסיר – כדי שלא אצטרך לדאוג לכך שהסיר יבש (אני נוהגת לשטוף סיר ולשים בו את מה שרוצה לבשל – והייבוש לפני שמניחה על הכיריים הוא לא כל כך פשוט – גם מפני שגם אם ייבשתי את הסיר הוא כאילו 'מזיע' מיד כשמניחים אותו על האש, ובדקתי שאם ייבשתי ושמתי על האש ואחרי זמן קצר הרמתי שוב ונגעתי בתחתית היא רטובה) האם זה מועיל? כלומר נניח שבישלתי סיר בשרי ואפילו נניח שגלש ממנו לחצובה, ומיד אח"כ אני שמה את ה'מפריד' על אותה חצובה ושמה סיר חלבי, האם זה מועיל לעשות כך?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל