לתרומות לחץ כאן

נטילת ידיים ישר מהברז / ברכה באמבטיה שיש בה וילון כמחיצה

שאלה:

בס"ד שלום הרב לצערי הרב איני מקבל את התשובות לשאלות. אשמח מאוד אם הרב יוכל לשלוח לי את התשובות למייל. תודה רבה יש לי שתי שאלות 1) אם לאדם אין נטלה לנטילת ידיים שחרית/פת האם מועיל שיסגור ויפתח את הברז 3 פעמים. הרי חשבתי על כך שזה לא נקרא כלי. האם אפשר לברך על נטילה כזאת בכלל מדין ספק? 2) לעניין מקלחת שיש לה וילון ולא מחיצה ממש, האם מותר לברך שם נט"י?

תשובה:

שלום וברכה

א. בזמנינו אין מקום להתיר כלל נטילת ידים מברז. הנטילה מברז יכולה להועיל באחד משני אופנים: או שזה נחשב כלי, וכגון שהיה נחשב כלי עוד לפני שנקבע בבנין, וכאן זה בכלל “קבעו ולבסוף חקקו” ולא נחשב כלי כיון שהברז מתחבר לצינור אחרי שהוא קבוע בקיר. או אפשרות נוספת, כאשר זה מחובר למעיין וכדומה ומועיל מדין ניצוק חיבור כמו טבילה, וגם זה במערכות המסועפות של הצנרות היום ממש לא מתאים. בהחלט יכול להיות שזה בא מאיזה מאגר או יש איזה הפסק. בשו”ת מנחת יצחק נטה להקל בשעת הדחק, כאשר מלבד הפתיחה והסגירה של הברז גם מטבילים את הידים בכיור שדינו אולי ככלי, אבל גם זה רק בשעת הדחק גדול ולא מוסכם על כל הפוסקים.

ראה בהרחבה בכל זה בפסקי תשובות סי’ קנט אות יט.

ב. בחדר שיש בו גם מקלחת וגם בית הכסא ויש וילון המסתיר את בית הכסא ניתן להקל בזה בכל וילון. ובחדר שיש בו רק בית הכסא ראוי להחמיר לעשות וילון שאינו יכול לנוד ברוח. ולנטילת ידים שחרית ניתן להקל בכל מקרה. ואם עושה גם צורת הפתח יש להקל בזה יותר.

מקורות:

ב. בחדר שיש בו מקלחת דעת רבים מהפוסקים (מנחת יצחק ד,לו יביע אומר ז,כז ועוד) שכיון שיש בו עוד תשמישים ניתן ליטול בו ולכן כשיש וילון לכו”ע יכול להקל בזה, וכן כתב בהליכות שלמה פרק כ’ הערה ל”ז. ובבית הכסא, לכאורה לדעת המשנה ברורה בסי’ שט”ו סק”ט שמחיצה שנדה ברוח אף במקום שיש מחיצות המגינות כעת על הרוח אין לה שם מחיצה גם כאן יהיה הדין כן, אך החזו”א נב,יד חולק על דברי המ”ב בזה ודעתו שכל שכעת אינה נדה ברוח שמיה מחיצה ולכן לדבריו מותר לעשות וילון גם אם הוא נד ברוח.

ולנטילת ידים שחרית ניתן להקל בכל מקרה, ובאגרות משה אבן העזר א,קיד כ’ שגם לתפילה ניתן להקל בזה אם אין לו מקום אחר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל