לתרומות לחץ כאן

איך ללמוד הלכה?

שאלה:

שלום כבוד הרב אני מתבלט איך ללמוד הלכות שבת, חשבתי להתחיל משולחן ערוך דרך המפרשים עד למשנה ברורה וכו, השאלה אם ללכת למקורות בגמרא כפי שמציין הבאר גולה כדי לא לפספס גם את הגמרא ללמוד שם את הנידון ואז להתחיל מהשולחן ערוך? תודה

תשובה:

שלום וברכה

קשה מאוד לייעץ, אני לא מכיר אותך ואת יכולותיך מבחינה הלימוד ומבחינת הזמן וכו', מה שכן חשוב מאוד זה טור בית יוסף, על זה לא מוותרים, אין להתחיל בשו"ע,] הבית יוסף מביא היטב את כל המקורות.

בהצלחה רבה מאוד.

הצטרף לדיון

18 תגובות

  1. שוב, קשה לי לייעץ לך, זה מאוד תלוי באופי ובהבנה והידע והנסיון ועוד, אבל ללמוד טור בית יוסף זה הכרח, ויותר חשוב מללמוד כל מגן אברהם בפנים, כי בלי הרקע הנכון לא זוכרים כלום.

  2. בן אדם שנמשך מאוד לעיון דהיינו ללמוד כל דבר בדקדוק, חשבון ועומק הסברא, ויחד עם זאת רוצה לרכוש היקף וידיעה ברורה בהלכה ברמה כזו שיוכל להיבחן ברבנות מה אפשר להציע לו? פשוט כשלומדים לרבנות אי אפשר להתעכב יתר על המידה כמו שמתעכבים בלימוד סוגיא בישיבה, וגם אם נרצה להקדיש סדר מיוחד לעיון יהיה הדבר מאוד קשה לאחוז ראש בשניהם, מפאת כמות החומר הגדולה שצריך ללמוד ולשנן למבחן.

  3. בהחלט ניתן ללמוד בעיון, מי אמר שצריך לעבור את המבחנים בתוך 5 שנים, לך למקום שלומדים היטב ותגמור את זה ב10 שנים… בהצלחה רבה.

  4. השאלה היא אם גם 10 שנים זה מספיק. היום יוצא ספר שלם רק על סוגיות במלאכת בורר, כך שאין גבול לעיון. מה גם ששמעתי שבכולל של הרב שבתאי לוי (אחיו של הרב משה לוי זצ"ל) לומדים שבת כבר 20 שנה. לצורך העניין כמה זמן מן הנכון להקדיש להלכות שבת? שנה וחצי של התקדמות, ו-3 חודשים אחרונים של חזרות זה הקצב הקלאסי שהוא די מהיר (במיוחד למתכונת לימוד החדשה שהכל בעיון מהמקורות). אך שמעתי שב"יחוה דעת" סיימו כעת הלכות שבת שנלמדו במשך 3 שנים. זה לדוגמא קצב רצוי?

  5. כשאדם מוציא ספר זה מעבר ללימוד בעיון, זה כבר פרויקט חיים, לימוד עיוני טוב למשל של הלכות שבת, אם לומדים בשני סדרים, זה שנתיים וחצי לימוד וחצי שנה חזרות, אפשר גם קצת פחות. נדה שנה לימוד שלושה חודשים חזרות. איסור והיתר – בשר בחלב תערובות מליחה ושחיטה, עוד שנתיים לימוד וכמה חודשים חזרות. אני לא אומר דברים מוחלטים אבל בערך…

  6. החכמה בסי' רנג היא לא לקפוץ ישר לטור בית יוסף שו"ע אלא לשלוט טוב בכמה עמודים ראשונים של פרק כירה, אם שולטים בהם טוב זה לא סימן קשה.

  7. אמת. אני ניסיתי להתחיל מהבית יוסף כי החברותא שלי הגיע כבר מוכן עם הגמרות והראשונים, ומה שקרה זה שבשעת הלימוד הבנתי מה מדובר (לא תמיד), אבל לאחר מעשה הכל התבלבל לי ולא זכרתי כלום. אמרתי לחברותא שאני מעדיף ללמוד את היסודות בגמרא, התוס', הר"ן הארוך שמסכם את השיטות ואולי גם את הרא"ש אם אספיק. לקח לי בערך שבוע והיום התחלתי שוב את הטוב"י וזה אחרת לגמרי. זה רץ בלי בעיה.

  8. לא מזמן נתקלתי בספרו של הרב מרדכי מלכה שליט"א, הרב העיר אלעד, הנקרא בשם "דרך המלך", ובהקדמה שלו הוא טורח להסביר כמה חשוב ללמוד את הסוגיות מהגמרא בעיון ודקדוק כמו שהורגלנו בישיבה, ורק לאחר מכן לעבור לטור ב"י ושאר נו"כ, וכן כתב מפתח סוגיות כיצד יש ללמוד כל סוגיה. כמובן שבדרך זו אדם לא מקיף את כל הלכות שבת על הסדר, אלא לומד מספר סוגיות חשובות ומרכזיות בשבת. האמת היא שמטבעי אני נמשך לסגנון הזה מאוד, אך החשש שלי הוא שבסוף אצא ללא ידיעה ברורה בהלכות שבת. השאלה היא האם יהיה נכון ללמוד כך בסדר א', ובסדר ב' ללמוד טוב"י שו"ע מ"ב על הסדר, ובכך אצא ידי חובת שניהם? רק אז יקח לי לסיים הלכות שבת יותר מ-3 שנים, במיוחד לאחר מתכונת הלימוד החדשה ברבנות. השאלה היא באופן כללי האם נכון לאדם לחלק את לימודו לעיון ובקיאות, או אברך שזמנו מצומצם ויש לו הרבה טרדות, ולא יודע מה ילד יום
    , ועד מתי יתאפשר לו לשבת בכולל, שמא עדיף לו להקיף כמה שיותר נושאים בעיון אך נמרץ (כדוגמת תוכנית לימוד "קנין הלכה" של דרשו), וברבות הימים לחזור לעיין בעומק העיון והסברא כדוגמת ספרו של הרב מלכה הנ"ל?

  9. זה מאוד אינדוודואלי וקשה לייעץ, באופן אישי אני מאוד אוהב את התוכנית של קנין הלכה כאשר זה נעשה בהתמדה ומשקע בזה הרבה שעות בכל יום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל