לתרומות לחץ כאן

הכשרת מדיח כלים

שאלה:

שלום לכבוד הרב, שמעתי שיש היתר מהרב עובדיה יוסף זצוקל, להשתמש במדיח כלים טרף, האם זה נכון ? ומה המקור?

תשובה:

שלום וברכה

אינני מכיר קולא כזו של הרב עובדיה. באופן כללי אסור להשתמש במדיח טרף. את גוף המדיח ניתן להכשיר על ידי הפעלתו על חומו המירבי עם חומרי הניקוי שלו באופן הבא: אם החלק הפנימי של המדיח והמגשים עשויים מניארוסטה או אלומיניום או פסלטיק, אפשר להכשיר את המדיח עם המגשים, על ידי שמנקים את כל מדיח ואת כל החריצים, עד שלא נשאר שום לכלוך ממשי, ואחר כך יש להפעיל את המדיח ולעשות שטיפה בדרגת החום הגבוה ביותר שלו.

אולם מדיח שתוכו רצוף בפורצלן, אי אפשר להכשירו.

[ומה שכתבנו שגם אם יש מגשים פלסטיק אפשר להכשיר, זהו משום שיש כאן הפסד מרובה ולכן מי שרוצה להקל יש לו על מי לסמוך, אבל ראוי לבעל נפש להחמיר ולא להכשיר את המגשים].

מקורות:

בענין הכשרת מדיח כלים עיין באג”מ ח”ג סימן נ”ו, ובספר הגעלת כלים פי”ג אות רכ”ה ועיין בקובץ מבית לוי ח”א עמוד ל’ ובספר קיצור שולחן ערוך (פפויפר) הלכות הכשרת כלים פרק ז’.

כידוע נחלקו הפוסקים אם כלי פלסטיק ניתרים על ידי הגעלה או לא, דעת האג”מ או”ח ח”ב סימן צ”ב שכלי פלסטיק אינם נתרים בהגעלה, אולם דעת המנח”י ח”ג סימן ס”ז שאם אין סיכון שהכלי יתקלקל בהגעלה, כלי פלסטיק ניתרים בהגעלה. וכ”ד החלקת יעקב ח”ב סימן קס”ג ועיין ציץ אליעזר ח”ד סימן ו’ וחזון עובדיה הל’ הגעלה סעיף ז’  ועיין סידור פסח כהלכתו פ”ט הערה 49 בשם הגרי”ש אלישיב. ומכיון שהמגשים עולים הרבה כסף, אפשר להקל במקום הפסד ולסמוך על דעת המקילים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל