לתרומות לחץ כאן

עיקר וטפל בטיבולו במשקה

שאלה:

שלום הרב, בעניין עיקר וטפל, 1.האם שייך לומר שהטפל נטפל לעיקר גם לענין דבר שטיבולו במשקה וכגון שהטפל הוטבל באחד משבע המשקים אך העיקר אינו מוטבל? 2.קיי"ל שבשני מינים מעורבים ושניהם עיקרים בשבילי אזלינן בתר הרוב, שהרוב נחשב עיקר. אך מה הדין שיש ה=בתערובת 3 מינים לדוג' אחד מהם 40% והשנים האחרים כל אחד 30% , אזי האם הכוונה ב'רוב' זה כלפי כל התערובת וממילא בכה"ג אין רוב או אזלינן איזה מין הוא הרוב מבין שאר המינים? תודה רבה! 3.יש כיום "אייס-קפה"(=ברד) שבתוכו ישנם עוגיות שבורות, ומשקה זה נשתה ע"י קש, מה ברכתו?

תשובה:

שלום וברכה

1. ידוע מה שכתבו האחרונים לגבי עיקר וטפל, שאין הכוונה שטפל פטור מברכה, אלא שהוא נפטר בברכת העיקר, שעל כן כתב הרמ"א בסי' ריב, שאם אוכל את הטפל לפני העיקר, וכמו פת שאוכל אותה כדי שלא יהיה השקה אליבא ריקנא, עליו לברך לפני אכילת הטפל את ברכת העיקר, ואינו אוכל אותו בלא ברכה. לפי הבנה זו, אין מקום לומר שאין דין טיבולו במשקה מחמת שהוא טפל. אעפ"כ, לגבי מלפפון חמוץ למשל הנאכל בצד הקוגל לא נהגו ליטול, משום שהוא נאכל במזלג.

2. מסתבר שהברכה היא לפי ה40% אבל לא מצאתי מפורש. יצויין שמדובר במקרה נדיר מאוד שיש שלוש ברכות ואף אחת מהן לא מזונות, וגם אף אחד מהדברים לא נחשב תבלין אלא הכל עיקר מאכל.

3. אם זה בא ממש כחלק מעיקר המאכל הברכה מזונות, אבל מסתבר שזה יותר כתבלין בעלמא ואפילו שזה עוגיות אין לברך מזונות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לגבי התשובה 1 – לכאורה משם הראייה לומר שהטפל קיבל את כל המציאות כביכול של העיקר שהרי הוא בטל אליו לגבי ברכה ראשונה ואחרונה. ויתירה מזאת, הרבה אחרונים כותבים שאם אכל לחם בתור טפל, אפילו ששבע מ"מ ל יברך ברכה אחרונה ברהמ"ז אלא כברכת העיקר(ואעפ"י שבשביעה זה דאו')

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל