האם מותר לשים מסיר שומנים בשבת על סיר שרוקנו ממנו את האוכל כדי שבמוצ"ש יהיה קל יותר לנקות אותו?
תשובה:
שלום וברכה
מעבר לאיסור ההכנה נראה שהמסיר שומנים הוא מוקצה, כיון שאינו מיועד לרחיצת כלים המיועדים לשבת עצמה, וממילא אסור לטלטלו.
Din Online
הצטרף לדיון
17 תגובות
ראיתי בפניני הלכה שרשום שסיר שרוקן ממנו האוכל מותר לשים *מים* בתוכו כדרך שרגילים לעשות בחול כדי שיהיה קל יותר לנקות אותו במוצ"ש
האם אפשר לומר שאם בחול אני שם בסיר מסיר שומנים יהיה אפשר גם בשבת? נראלי שהמסיר שומנים הוא מוקצה מחמת גופו ואם אני אקצה אותו לשימוש בשבת כמו שימוש בחול הוא לא יהיה מוקצה כמו אבן וכדומה
לא יעזור להקצות אותו לשימוש בשבת, הרעיון של הקצאה הוא שאתה משנה את היעוד של הדבר, לוקח אבן שאין לה שימוש ומייעד אותה לשמש מעצור לדלת, אבל לקחת מוקצה מחמת גופו ולהחליט שמשתמשים בו גם בשבת, זה לא שינוי יעוד.
נראה לענ"ד שאם מותר לשים בשבת זה לא מוקצה
לגבי הכנה אם המטרה היא לשמור על מצב קיים כלומר שהשומנים לא יידבקו שמעתי שזה לא נקרא הכנה
ברכה והצלחה
מה יהיה הדין לגבי תבנית שהיה בה עוף ונדבק בה שומן ולשטוף את התבנית לא יועיל מים וסבון אלא צריך מסיר שומנים במקרה ואצטרך את התבנית למחרת בבוקר יהיה מותר לי להשתמש במסיר שומנים?
תבנית אפייה היא כלי שמלאכתו לאיסור ואסור לטלטלה שלא לצורך גופו ומקומו כדין מוקצה. כשתזדקק לה בפועל יהיה מותר לך להשתמש במידה ואין לך כלי שמלאכתו להיתר דומה.
אם אני זקוק לתבנית פיירקס לשבת בבוקר שהשתמשתי בה בערב שבת ונדבק בה שומן. לכל הדעות מותר לשטוף עם מים וסבון כיוון שזה לצורך שבת. מדוע אסור להשתמש עם מסיר שומנים שרק הוא יכול להוריד את הלכלוך?
אם הוא משמש גם בשביל תבניות פיירקס אכן מותר.
המשנה ברורה כותב שהגדרה של מוקצה מחמת גופו ,כגון בבעלי חיים סימן שח סעיף מ ומא , שהוא אינו כלי ומאכל אדם או בהמה, פשוט הדבר שמסיר שומנים הוא כלי לשימוש, על כל פנים לאיסור, ולצורך גופו יהיה מותר, פשוט מאד, ולמשל לא גרע מאבן שאפילו אם השתמש איתה פעם אחת בחול שם כלי עליה.
ומצד הכנה גם פשוט שמותר מפני שכרגע נצרך לי בשבת לשים את המסיר שומנים כי במוצ"ש כבר ידבק ואם כן יש לנו את היתר המהרש"ג שכל דבר שאני עושה בשבת כי במוצ"ש איני יכול זה לא מכין משבת לחול.
קשה בעיני להגדיר חומר כמו מסיר שומנים ככלי. אני חושב שזה לא נכון. מוצר שמתכלה על ידי השימוש בו אינו כלי.
המסיר שומנים הוא כלי מ2 סיבות
דבר ראשון יש את הכלי עצמו היינו הפלסטיק
דבר שני לא גרע מסיר שומנים ממשחת שיניים ושמפו שהם מתכלים
ובנוסף בגלל שזה השימוש שלו להתכלות זה לא חסרון
כמו שאין ביטול כלי בדבר שזה הייעוד שלו
וכן מוכח בהלכות יו"ט שגפרור הוא רק כלי שמלאכתו לאיסור לכל היותר , כמבואר בחזו"ע ואורל"צ , ולפי זה מוכח שגם בגפרור שמתקלה שם כלי עליו, ופשוט.
ראה בשש"כ פרק יג הערה פב לגבי נפט, שכיון שכל שימושו הוא רק לאיסור דינו כמוקצה מחמת גופו.
אז מה עושים שיש לנו שש"כ יחיד נגד אול"צ וחזו"ע רבים?
ומה הטענה הזו שכיוון של שימושו לאיסור הוא מחמת גופו –
הרי כל "כלי שמלאכתו לאיסור " הוא מיועד לאיסור והוא כלי!
וגדולה מזו- בכלל אינו דומה נפט למסיר שומן – מסיר שומן הוא חפץ שמנקה וזה מותר בשבת!
צריך להביא ראיה שדבר מתכלה וגם הוא שימוש להיתר שאסור!
ראשית לא מדוייק כלל, יש פוסקים רבים שסבורים שכלי שמלאכתו לאיסור שאין לו תשמיש היתר דינו כמוקצה מחמת גופו, דין זה אגב הובא בארוכה בילקוט יוסף [אף כי בקיצור שו"ע ילקוט יוסף יש בענין זה טעות גדולה ומצוה לתקן, בספר עצמו זה מופיע בבהירות], אבל לטעמי חידוש שצריך להגיע לנימוק הזה, זה בכלל לא כלי.
לא אמרתי מעולם שדבר שאינו כלי ושימושו להיתר אסור! חלילה לומר כך.
מדבריך יוצא ככה , שמסיר שומנים אינו כלי (והרי זה כלי ושימושו להיתר כי מותר לנקות בשבת).
ומה שכתבת בילקוט יוסף לא יעזור כנגד שהראיות שהבאתי כי למעשה אביו כותב בחזו"ע חלק ג לא ככה, והוא כותב שהוא מבטל דעתו מפני ספרי אביו בהקדמה, אז חזר הדין.
ושוב , אינו דומה הש"ככ שהבאת למקרה שלנו.
ראיתי בפניני הלכה שרשום שסיר שרוקן ממנו האוכל מותר לשים *מים* בתוכו כדרך שרגילים לעשות בחול כדי שיהיה קל יותר לנקות אותו במוצ"ש
האם אפשר לומר שאם בחול אני שם בסיר מסיר שומנים יהיה אפשר גם בשבת? נראלי שהמסיר שומנים הוא מוקצה מחמת גופו ואם אני אקצה אותו לשימוש בשבת כמו שימוש בחול הוא לא יהיה מוקצה כמו אבן וכדומה
לא יעזור להקצות אותו לשימוש בשבת, הרעיון של הקצאה הוא שאתה משנה את היעוד של הדבר, לוקח אבן שאין לה שימוש ומייעד אותה לשמש מעצור לדלת, אבל לקחת מוקצה מחמת גופו ולהחליט שמשתמשים בו גם בשבת, זה לא שינוי יעוד.
נראה לענ"ד שאם מותר לשים בשבת זה לא מוקצה
לגבי הכנה אם המטרה היא לשמור על מצב קיים כלומר שהשומנים לא יידבקו שמעתי שזה לא נקרא הכנה
ברכה והצלחה
מה יהיה הדין לגבי תבנית שהיה בה עוף ונדבק בה שומן ולשטוף את התבנית לא יועיל מים וסבון אלא צריך מסיר שומנים במקרה ואצטרך את התבנית למחרת בבוקר יהיה מותר לי להשתמש במסיר שומנים?
תבנית אפייה היא כלי שמלאכתו לאיסור ואסור לטלטלה שלא לצורך גופו ומקומו כדין מוקצה. כשתזדקק לה בפועל יהיה מותר לך להשתמש במידה ואין לך כלי שמלאכתו להיתר דומה.
אם אני זקוק לתבנית פיירקס לשבת בבוקר שהשתמשתי בה בערב שבת ונדבק בה שומן. לכל הדעות מותר לשטוף עם מים וסבון כיוון שזה לצורך שבת. מדוע אסור להשתמש עם מסיר שומנים שרק הוא יכול להוריד את הלכלוך?
אם הוא משמש גם בשביל תבניות פיירקס אכן מותר.
המשנה ברורה כותב שהגדרה של מוקצה מחמת גופו ,כגון בבעלי חיים סימן שח סעיף מ ומא , שהוא אינו כלי ומאכל אדם או בהמה, פשוט הדבר שמסיר שומנים הוא כלי לשימוש, על כל פנים לאיסור, ולצורך גופו יהיה מותר, פשוט מאד, ולמשל לא גרע מאבן שאפילו אם השתמש איתה פעם אחת בחול שם כלי עליה.
ומצד הכנה גם פשוט שמותר מפני שכרגע נצרך לי בשבת לשים את המסיר שומנים כי במוצ"ש כבר ידבק ואם כן יש לנו את היתר המהרש"ג שכל דבר שאני עושה בשבת כי במוצ"ש איני יכול זה לא מכין משבת לחול.
קשה בעיני להגדיר חומר כמו מסיר שומנים ככלי. אני חושב שזה לא נכון. מוצר שמתכלה על ידי השימוש בו אינו כלי.
המסיר שומנים הוא כלי מ2 סיבות
דבר ראשון יש את הכלי עצמו היינו הפלסטיק
דבר שני לא גרע מסיר שומנים ממשחת שיניים ושמפו שהם מתכלים
ובנוסף בגלל שזה השימוש שלו להתכלות זה לא חסרון
כמו שאין ביטול כלי בדבר שזה הייעוד שלו
וכן מוכח בהלכות יו"ט שגפרור הוא רק כלי שמלאכתו לאיסור לכל היותר , כמבואר בחזו"ע ואורל"צ , ולפי זה מוכח שגם בגפרור שמתקלה שם כלי עליו, ופשוט.
ראה בשש"כ פרק יג הערה פב לגבי נפט, שכיון שכל שימושו הוא רק לאיסור דינו כמוקצה מחמת גופו.
אז מה עושים שיש לנו שש"כ יחיד נגד אול"צ וחזו"ע רבים?
ומה הטענה הזו שכיוון של שימושו לאיסור הוא מחמת גופו –
הרי כל "כלי שמלאכתו לאיסור " הוא מיועד לאיסור והוא כלי!
וגדולה מזו- בכלל אינו דומה נפט למסיר שומן – מסיר שומן הוא חפץ שמנקה וזה מותר בשבת!
צריך להביא ראיה שדבר מתכלה וגם הוא שימוש להיתר שאסור!
ראשית לא מדוייק כלל, יש פוסקים רבים שסבורים שכלי שמלאכתו לאיסור שאין לו תשמיש היתר דינו כמוקצה מחמת גופו, דין זה אגב הובא בארוכה בילקוט יוסף [אף כי בקיצור שו"ע ילקוט יוסף יש בענין זה טעות גדולה ומצוה לתקן, בספר עצמו זה מופיע בבהירות], אבל לטעמי חידוש שצריך להגיע לנימוק הזה, זה בכלל לא כלי.
לא אמרתי מעולם שדבר שאינו כלי ושימושו להיתר אסור! חלילה לומר כך.
מדבריך יוצא ככה , שמסיר שומנים אינו כלי (והרי זה כלי ושימושו להיתר כי מותר לנקות בשבת).
ומה שכתבת בילקוט יוסף לא יעזור כנגד שהראיות שהבאתי כי למעשה אביו כותב בחזו"ע חלק ג לא ככה, והוא כותב שהוא מבטל דעתו מפני ספרי אביו בהקדמה, אז חזר הדין.
ושוב , אינו דומה הש"ככ שהבאת למקרה שלנו.
תודה. סיימנו נושא זה.
השאר תגובה