לתרומות לחץ כאן

שמירת עינים – איסור הסתכלות בנשים

שלום לכבוד הרב שליט"א. מה ההלכה במצב שאדם עובר ברחוב (לצורך) באזור שאינם שומרי תורה ומצוות והנשים פרוצות. אדם שהולך עם העינים בריצפה אבל לפעמים שמרים את המבט קלט מראה אסור ומיד הזיז את מבטו האם עבר עבירה ? ומה לגבי אדם שנכנס למקום סגור בלי הרבה ברירה ויש הרבה בחורות לא צנועות והוא עם המבט בספר או מתבונן במשהו בכדי לא לפגום בעינים ומידי פעם רוצה לראות עם התור יתפנה ובטעות קלט את אותו המראה האסור בהסח הדעת דהיינו שכבר בטעות כשניכנס קלט תמונה כללית ומיד הזיז את המבט ולאחר מכן בלי לשים לב שוב קלט את אותה התמונה לא בכוונה ? ומה לגבי אישה צנועה אדם שעובר בבני ברק ואישה באה לקנות משהו האם מותר להסתכל והלזיז את המבט או שחייב לא להסתכל לכיוון שהיא מדברת בכלל ? תודה.

תשובה:

שלום רב

1. הכלל בענין זה הוא שיש להמנע ככל האפשר מהסתכלויות אסורות אולם מותר ללכת לסידורים אלו כיון ש"ליכא דרכא אחרינא", כלומר אין לו אפשרות ללכת למקום אחר בו יוכל להמנע מהסתכלויות אלו. אולם, גם זה אינו מתיר להביט באשה שאינה צנועה אלא רק את עצם ההליכה שם תוך השתדלות להמנע מהראייה. כל ראייה הנעשית בדרך אגב ומיד מסיטים את המבט אינה נחשבת לאיסור במקרה כזה

2. בענין זה אכן צריך לנהוג בחכמה, מחד גיסא חובה להתנהג בנעימות ובנימוס שיהיה שם שמים מתאהב על ידך, ומאידך להמנע מקירבה לנשים זרות. נימוס אינו ידידות וקירבה, ויש לדעת את הגבול שביניהם.

מקורות:

בגמ' בבבא בתרא (נז, ב) למדנו: "'ועוצם עיניו מראות ברע', א"ר חייא בר אבא זה שאין מסתכל בנשים בשעה שעומדות על הכביסה. היכי דמי, אי דאיכא דרכא אחריתא, רשע הוא, אי דליכא דרכא אחריתא, אנוס הוא. לעולם דליכא דרכא אחריתא, ואפ"ה מיבעי ליה למינס נפשיה".

בפירוש רשב"ם מבואר שמדובר בשעה שהיו הנשים מכבסות את הכביסה על שפת הנהר, והיה דרכן לגלות את שוקן כדי לעמוד במים ולכבס, ועבר אדם על שפת הנהר ועצם עיניו מראותן. הכתוב משבחו שהוא "עוצם עיניו מראות ברע". ומקשה הגמרא, אם יש דרך אחרת ללכת בה, אם כן הרי רשע הוא, ופירש רשב"ם: "ואף על פי שעוצם עיניו, שלא היה לו לקרב אלא להרחיק מן העבירה, דקיימא לן חולין (דף מד, ב) הרחק מן הכיעור". ואם אין דרך אחרת, אנוס הוא ואונס רחמנא פטריה – ולמה עליו לעצום את עיניו? הגמרא מסיקה שמדובר באופן שאין לו דרך אחרת ללכת בה, ולמרות שמן הדין מותר לו לראות, מכל מקום משבחו הכתוב על מעשה החסידות שאונס את עצמו ומטה את עיניו לצד אחר.

בשו"ת אגרות משה (אה"ע סי' נו) עמד על הקושי, לכאורה, שבדברי הגמרא: אם יש איסור של הסתכלות, איך ייתכן שאיסור זה הותר במקום שאין דרך אחרת? בתוך דבריו מבואר הרב פיינשטיין שאיסור ראייה הוא מפני החשש להרהור, כמבואר לעיל מהפסוק "ונשמרת מכל דבר רע". על-ידי הראייה עלול האדם לבוא לידי הרהור. משום כן, אם יש דרך אחרת וודאי שאסור לסמוך על עצמו שלא יהרהר, והעושה כן נחשב רשע.

אולם, אם אין דרך אחרת רשאי האדם לסמוך שלא יהרהר, וכיון שרשאי לילך גם אין מחויב מן הדין לעצום את עיניו, שאנוס הוא בהליכה זו, ורחמנא פטריה מהאיסור לסמוך על עצמו, ורק משום מידת חסידות עליו לעצום את עיניו.

אולם, דברים אלו נאמרו במי "שיש לו על מי לסמוך". במקום שהאדם יודע שהוא יבוא (או עלול לבוא) לידי הרהורים אסורים, מוטל עליו להימנע מראייה גם במקום ש"אין דרך אחרת". כמו כן, הרב פיינשטיין מדגיש שמדובר בצרכים של פרנסה או ללכת לבית מרקחת, ולא לטיול בחוץ בעלמא.

מה נקרא "דרכא אחרינא"

בגדר של "דרך אחרת" באיסור הסתכלות יש ללמוד מדברי הגמרא עבודה זרה (מח, ב) המתייחסים לאיסור מקביל של לעבור בפני עבודה זרה. גם בעניין זה תלתה הגמרא את הדין בשאלה אם יש דרך אחרת או לא, וביארו בכך התוספות (ד"ה אי דאיכא): "פירוש, קצר כזה, דאי בעינן למימר אפילו ארוך יותר, אם כן אין לדבר סוף".

מבואר בדברי התוספות שכל שאין דרך אחרת שאינה קצרה כדרך זו, נחשב הדבר ל"ליכא דרכא אחרינא". כן נפסק בשו"ע (יו"ד סי' קמב, סע' ט). נמצא אפוא שכל שצריך לעקם את דרכו ללכת בדרך ארוכה יותר נחשב "ליכא דרכא אחרינא", ומותר לו לעבור באותו דרך למרות שיבוא ליהנות מאשרה של עבודה זרה. לכאורה, הוא הדין בגדר "דרכא אחרינא" לעניין הסתכלות (כך מבואר בספר "הסתכלות בהלכה" בשם הגרי"י פישר זצ"ל).

מכאן שכאשר יש לאדם בחירה בין מקומות עבודה שונים, בוודאי שיש להעדיף מקום עבודה שבו נשמרים כללי הצניעות, כך שלא יבוא לידי ניסיון. אולם, אם אין לאדם אופציות שוות, אין איסור לעבוד במקום עבודה מעורב, גם אם כללי הצניעות אינם נשמרים. אולם, כל זה ביחס למי שיכול לבטוח שלא יבוא לידי איסורים. ההיתר לא נאמר ביחס לאדם שמכיר בנפשו שיבוא לידי הרהור (או שעלול לכך).

"הנאה בעל כורחו"

בשאלה אם מותר לאדם לקיים פגישה עסקית, וכדומה, מול אישה, מצאנו חידוש דברים בשו"ת תורה לשמה (סימן שצד) שנשאל על עניין זה, במי "שבאה אשה לביתו מדברת עמו על איזה ענין של עסק, והיא היתה אשת איש והיתה יפה מאוד ומקושטת, והוא היה לו הנאה בראייתו בה, אך הוא בעל כורחו צריך להביט בפניה כי מוכרח לדבר עמה ולהשיב לה תשובתה בעבור איזה ענין ועסק, וכפי הענין אי אפשר לסגור עיניו ולדבר עמה, אם יש בזה איסור או לאו".

על כך השיב על-פי סוגיית הגמרא בפסחים, לפיה אין אדם עובר על איסור כאשר מדובר ב"הנאה הבאה לו לאדם בעל כורחו", ובתנאי שאינו מתכוון להנאה מן האיסור. לאחר שהביא את דברי הגמרא המשיך לפסוק: "וא"כ השתא הוא הדין הכא בנידון השאלה, עיקר הדבר תלוי בזה, דאם מתכוין לראות ביופיה… הרי זה ודאי איסורא קא עביד, אך אם אינו מתכוין לזה ולא נח לו בדבר הזה… אלא שהוא בעל כורחו שומע ובע"כ רואה, אין בזה איסור.

לדעת שו"ת תורה לשמה, מבואר שהיתר "הנאה הבא לאדם בעל כורחו" נאמר אפילו בנוגע לעריות. אולם כאמור, במקום שחושד שיבוא לידי הרהור אין להקל בכל זה, כמו שכתב באגרות משה (אה"ע ח"א, סימן נו).

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ראשית יעשה תשובה וילמד בספר טהרת הקודש ואם מגיע הרהור ישנה מיד את המחשבה ולגבי שמירת העינים במקום שיש שם נשים יכבוש עיניו בקרקע וימנע ככל האפשר להגיע למקומות הנ"ל ואם ראה בעל כורחו מה יעשה ? אנוס רחמנא פטרה . כך נראה לי אבל לא ראיתי שום מקור לכך שאדם יכול להיכנס למקום שיגיע ליד הרהור לצרכי פרנסה או כיוצא בזה. אשמח אם תאירו את עיני בנושא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל