לתרומות לחץ כאן

קבלת שבת לפני פלג המנחה

שאלה:

שלום, ברצוני לברר על הדברים המפורסמים של תרומת הדשן שכתב על קבלת שבת מבעוד יום. האם הבנתי נכון שמדובר שאז נהגו במדינות צפוניות בימות הקיץ הארוכים להתפלל מנחה קבלת שבת ומעריב לפני פלג המנחה? אם כן, איך לומדים את זה מדבריו? כי מישהו אמר לי אמש שהבנתי לא נכון את תרומת הדשן הזה, וכונה של תרומת הדשן שבאותם ימים היו מתפללים מנחה, קבלת שבת ומעריב אחרי פלג המנחה. איך להוכיח שתרומת הדשן התכון שהיו מתפללים מנחה קבלת שבת וערבית לפני פלג? אודה לרבנים מאוד אם תוכלו לצרף מקורות. תזכו למצוות!

תשובה:

שלום וברכה

התרומת הדשן מדבר דברים ברורים מאוד, אינני יודע למה צריך מקורות לזה, הוא אומר במפורש כפי שתוכל לקרוא בדבריו בסימן א', שגם אם נחשב את שעות היום בנפרד משעות הלילה, וכל 18 שעות היום יחולקו ל12 חלקים כך שכל שעה ארוכה מאוד, עדיין מפלג המנחה עד הלילה יש מקסימום שעתיים, ואם כן המנהג להתפלל שלוש או ארבע שעות לפני הלילה הוא בהכרח לפני פלג המנחה.

אלא שחשוב מאוד לציין!

התרומת הדשן לא אומר שזה בסדר! ההיפך! הוא אומר שלא יוצאים באופן זה ידי חובה, ואם ניתן להפרישם ממעשה שגוי זה, יש להודיע להם את ההלכה, אלא שאם לא ניתן להפריש אותם, יתפללו כך ויסמכו על זה שחוזרים וקוראים קריאת שמע על המיטה בלילה.

ואכן בדרך זו נקטו השו"ע וכל הפוסקים בסי' רסא, רסג שמי שקיבל שבת לפני פלג המנחה לא עשה כלום וברכתו על הנרות היא ברכה לבטלה וצריך להדליק שוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל