לתרומות לחץ כאן

לאיים על חברה שעושקת אותו

שאלה:

שלום, תמיד קורה לי מול חברות עסק שהם עשו לי משהו לא בסדר, ואני רואה שהם לא מודים מותר לשקר שכאילו אני אפרסם באיטנרנט מה שעשיתם לי אני לא מתכוון לפרסם רק אומר בשביל להציל את עצמי מהפסד כספי ואני עומד מול אנשים שלא מודים בטעות שלהם?

תשובה:

שלום וברכה,

אין איסור לאיים כדי להינצל או להציל את ממונו. ההיתר נאמר רק כאשר רק בדעתו לאיים בלבד.

בהצלחה.

מקורות:

בקובץ הישר והטוב ח”ד עמוד נד מובא מאמר של הגאון הרב סילמן שכתב שאסור לאיים בהליכה לערכאות, וראייתו מדברי השו”ע (חו”מ שפח ס”ח): “ואפילו לא מסרו עדיין רק שאומר אלך ואמסור, אם אומר כן בפרהסיה, נפסל לעדות”. וכן בסימן לד ס”כ: “השונא לחברו ואמר לו בפני רבים אלך ואמסור ממונך, פסול לעדות” והוכיח מכאן שיש איסור בעצם המסירה. [ניתן להתווכח עם ראייתו, ששם מוחזק שמסר לכן נפסל, אבל הוא בעצמו יודע שלא ימסור אינו עובר באיסור]. וכותב הגאון הנ”ל שיכול לשלוח מכתב או באמצעות עו”ד שאפעל בכל כוחות והאפשרויות העומדים לרשותי. ונוסח זה מותר כיון שהליכה לערכאות אינו אפשרות העומדת לצידו. ואחר דברי קודשו נראה שהאיסור נאמר רק כאשר מאיים ברבים. ושו”ר בקובץ הישר והטוב חלק יח מאמר של הרב לוינגר שדן בזה, וכתב שמהשו”ע הנ”ל מוכח שבפרהסיא אסור. ובצינעא נטה להקל. ושוחחתי בזה עם כמה ת”ח, וכולם היו פה אחד שלא רואים מדוע יהיה אסור לאיים אם לא עושה ברבים, וכוונתו רק לאיים ותו לא. וראה בכסף הקדשים סימן ד ד”ה עביד איניש, על הדין שאסור לעשות דין לעצמו על ידי גוי, כתב שאם רק מגזם – מאיים שיעשה על ידי גוי מותר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה
    אני לא בקי בכלל בכל הענינים האלו, אבל במקרא ראיתי בכתב עת של הישר והטוב בשם הרב יהודה סילמן שליט"א, וכן ראיתי בספרו של הגרש"ז גרוסמן שליט"א "שערי שלמה" ח"א שאסרו לאיים ללכת לערכאות…האם אתם חולקים?
    אם כן, תוכלו להגיד לי מי הוא הרב הגדול שאתם סומכים עליו לעשות כן, בכדי שאוכל אף אני לתבוע ולאיים על ידי מכתב עו"ד שאני הולך לערכאות…ואם ח"ו ירצו לנדות אותי אומר להם שאני נסמך על אילן גדול…
    תודה רבה
    נ"ב: אתם מבינים שאם אני מאיים על מי שהוא ואח"כ יגידו עלי שאני "רשע" אני לא אוכל להגיד להם שראתי באינטר נט באתר פלוי ואלמוני שהדבר מותר…אני צריך פסק של רב, שמאפשר לי לתבוע את מהפעיל שלי על חיובים כספיים שהוא חייב לי.

  2. שלום, בתשובות אחרות הבאתי את דברי הרה"ג סילמן מקובץ הישר והטוב, והבאתי שחולקים עליו. ומדברי השו"ע נראה שלא כדברי הרב סילמן שהשו"ע דיבר על אדם שמאיים בפרהסיא ולא בינו לבינו. ושוחחתי עם עם כמה דיינים של בית הדין נתיבות חיים ואמרו לי שאין איסור לאיים שלא בפרהסיא.
    נפתלי בן חיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל