לתרומות לחץ כאן

גובה תשלום ועד בית ליחידת דיור שפוצלה לשניים

שאלה:

אנחנו שוכרים יחידת דיור 3 חדרים, היחידה היא חלק מדירת 2 קומות שפוצלה לשניים, אנחנו גרים בקומה השנייה של הדירה, והאחרונה בבניין. בתוך הדירה בקומה התחתונה (יש דלת נוספת לכניסה לדירה שבקומה התחתונה) יש מדרגות פנימיות לעלות קומה נוספת לדירה שלנו. המעלית מגיעה עד הכניסה לקומה התחתונה, ואנחנו עולים קומה נוספת ברגל, כמו כן אנחנו משלמים באופן עצמאי על שירותי הניקיון והתאורה לקומה הנוספת. לדעתנו בגלל שהכניסה לדירה היא לא מחדר המדרגות, (אלא מדרגות פנימיות) וכן אנחנו מקבלים שירותי ועד בית חלקיים, אנחנו צריכים לשלם לכל היותר מחצית מהסכום שמשלמים שאר השכנים, מה דעת פוסקי ההלכה בעניין? תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה, 

לפי המנהג כיום שתשלום ועד הבית מתחלק לפי יח"ד ולא לפי מט"ר, ולכן כל יח"ד נוספת בבניין צריכים לשלם בנפרד. ואין כל הבדל אם הפיצול נעשה בחדר מדרגות או בתוך הבית. 

ואכן אתם מקבלים שרות מלא ולא שרות חלקי – ניקיון בחדר מדרגות ומעלית. ולכן עליכם לשלם תשלום מלא כשאר הדיירים. (ועד הבית לא צריך להיכנס לשטח הפרטי, ולכן אינו צריך לנקות את המדרגות שבתוך הבית).

בהצלחה.

מקורות:

ראה מאמר של הגאון הרב שפרן שליט"א – עלון המשפט גליון מספר 44.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם שטח המדרגות בקומת השוכר מוגדר כשטח פרטי, אז מה ימנע מוועד הבית להכריז ששטח המדרגות בקומה א' מוגדר כשטח פרטי לדיירי קומה א' ולכן עליהם לשאת בעלות הניקיון והתאורה על חשבונם, ושטח המדרגות בקומה ב' מוגדר כשטח פרטי לדיירי קומה ב' וגם הם ישלמו בעצמם, ובנוסף ידרשו מאותם דיירי קומות א' ו-ב' תשלום יחסי מלא על ניקיון ותאורה של קומות ג' ו-ד'.
    אם השטח מוגדר כשטח פרטי ולכן אינו באחריות טיפול ועד הבית, איך אפשר לדרוש תשלום כאילו הדייר שותף מלא ברכוש המשותף? אין חובות בלי זכויות.
    שטח המדרגות הסמוך לכל דירה מוגדר כרכוש משותף לכל הפחות לעניין שירות וועד הבית, למעשה לשוכר אין שום שטח שמוגדר כרכוש משותף לעניין שירות וועד הבית.
    וכן לעניין המעלית, נניח שדלת המעלית בקומה ג' נשברה,(כתוצאה מבלאי) ואין אפשרות להיכנס או לצאת מהמעלית בקומה ג' , אך וועד הבית קבע שדלת המעלית לא תתוקן, ועל הדייר שגר בקומה ג' לעלות מקומה ב' ברגל. האם על הדייר לשלם אותו סכום חודשי על המעלית כמו כל השכנים שנהנים מהמעלית שמגיעה עד פתח ביתם?
    מבלי להיכנס לסוגיית פיצול הדירה, העיקרון של וועד הבית הוא, מתן שירותי ניקיון תאורה מעלית וכו' לכלל דיירי הבניין שווה בשווה, וחלוקת התשלום שווה בשווה, כאן ברור שהשוכר נהנה משירותי וועד הבית הרבה פחות משאר הדיירים, מדוע שישלם שווה בשווה?

  2. ועד הבית צריך לטפל בכל הרכוש השותף, וכל הדיירים צריכים לדאוג לרכוש המשותף. הדייר מקומה א צריך להשתתף בנקיון של כל הבניין – גם לקומה חמישית.
    מדרגות שבתוך דירה פרטית שפוצלה הדירה לשניים, לא נחשב לרכוש המשותף אלא לרכוש פרטי של בע להדירה, ואין חיוב לשכנים לנקות את השטח הפרטי. וכן אם המעלית מובילה את הדייר לביתו חייב לשלם כמו כולם. ומה שצריך להיכנס לתוך הבית ולעלות מדרגות, לא קשור לשאר הדיירים – הדיירים לא צריכים לבנות לו עוד מעלית פרטית בתוך הבית.

  3. יישר כח לכבוד הרבנים שליט"א.

    תורה היא וללמוד אני צריך (השאלה לא נוגעת אליי אני רק שליח) לכן אני מבקש להבין.
    לדייר מקומה א' מנקים את הקומה שלו, ולכן צריך להשתתף גם בניקיון של קומה ה', על אף שלא דורך בקומה ה'. למעשה התשלום שלו זה על הניקיון שמנקים בקומה שלו.
    אף אחד לא ביקש מהדיירים לבנות עוד מעלית פרטית עבורו, אבל גם לא לדרוש תשלום כאילו זה מעלית פרטית שמגיעה עד פתח ביתו, כמו שהמעלית מגיעה עד לפתחי שאר הדיירים.
    שימוש במעלית זה תלוי בהנאה ובתועלת מהמעלית, שימוש מקובל במעלית זה התועלת שיש לאדם מכך שהמעלית מגיעה עד לפתח ביתו ולא צריך לסחוב קומה שלמה ברגל, עגלות, ילדים, קניות וכיוצא בזה. (לא משנה אם גר בקומה ב' או ה' העיקר שהמעלית מגיעה עד פתח ביתו).
    אם שואלים אדם כמה שווה לך לשלם בחודש עבור מעלית שמגיעה עד פתח ביתך, או עבור מעלית שמגיעה רק עד קומה מתחת לביתך, וודאי ששווה לו לשלם יותר עבור מעלית עד פתח הבית.

    אם זה נחשב כרכוש פרטי וכאילו החלוקה היא רק חלוקה פנימית הנוגעת רק למערכת היחסים בין דיירי הדירה שפוצלה לבין עצמם, אזי שניהם יחד ישלמו כיח"ד אחת ויתחלקו בתשלום בינם לבין עצמם כרצונם, למה הם צריכים לשלם כשתי יח"ד, הרי ועד הבית מתייחס אליהם כיח"ד אחת ובהתאם לכך נותן להם שרות כיח"ד אחת.

    מצד אחד מגדירים כיח"ד נוספת ונפרדת, דהיינו תשלום מלא עבור קבלת שירות מלא כמו כל דירה אחרת בבניין.
    מצד שני מגדירים כשטח פרטי וחלק מהבית הפרטי, וכאילו לא בוצעה חלוקה ליח"ד נפרדת, ולכן לא צריך לקבל שירות מלא כמו כולם.
    דהיינו ההגדרה כיח"ד נפרדת חלה רק לגבי הגבייה, וההגדרה כשטח פרטי חלה לגבי מתן השירות, זה נקרא לאחוז את החבל משתי קצותיו.
    המנהג הנוהג כיום שכל יח"ד משלמת בנפרד, מסתמא זה רק לעניין הגבייה, ולא לעניין הפטור ממתן השירות. אם מתייחסים כיח"ד נוספת צריך לתת שירות מלא כמו כל יח"ד אחרת בבניין לרבות ניקיון ותאורה וכיוצא בזה בשטח הסמוך לדירה, אי אפשר להגדיר כשטח פרטי הפטור ממתן שירות, ולגבות ממנו תשלום כאילו הוא בעלים נוסף של שטח הרכוש משותף.
    אין חובות בלי זכויות. ולא נראה לי שצריך לשלם יותר ממחצית, וועד הבית מקבל תשלום של דירה וחצי -עבור ההשתמשות של דייר נוסף- , כשבפועל נותן שירות עבור דירה אחת.
    תודה רבה על התשובות.

  4. שלום,
    כל דייר נוסף דינו כשותף נוסף לרכוש המשותף, ועליו לשאת בנטל בשווה עם כולם, אין משמעות לחלוקה של ההנאה. ואם אתה מתייחס לגודל ההנאה, הרי שאותו שגר בקומה חמישית נהנה הרבה יותר מהדייר של קומת קרקע, מאחר והמעלית חוסכת לו לעלות ולסחוב חמש קומות, ולמרות שצריך לעלות קומה נוספת הרי שהנאתו גדולה מהקומה הראשונה. אך ההנאה שיש לכל דייר לא מעניין אותנו, וכמו כן לא מעניין אותנו כמה בפועל כל אחד משתמש ומלכלך, ודייר בעל שתי נפשות משלם בשווה לדייר שיש לו עשרה נפשות. מאחר וחלוקת ההוצאות מתחלקת לפי השותפים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל