לתרומות לחץ כאן

קניין של מטבעות דיגיטלים/מניות/נכסים וירטואלים

שאלה:

שלום רב אנו קבוצה של אברכים שקנינו מטבע דיגיטלי (כמו הביטקון) של חברה מסוימת שהיה אמור לצאת להנפקה תוך זמן מסוים. חלק מן המטבעות של הקבוצה נמכרו לשאר אנשים פרטים, המכירה נעשתה על ידי שטר הסכם שעליו חתומים שני הצדדים, שבו נאמר באופן מפורש וחד משמעי שהמוכר לא אחראי על פעילות כושלת או אי עמידה ביעדים של החברה ומחמת סחבות אלה הקונה מסיר מראש כל תביעה כספית. לאחר שנה וחצי, שהיו עיכובים בחברה ועדיין המטבע לא יצא להנפקה ואינו סחיר, אחד הקונים, שהיה לא שבע רצון מפעילות החברה, קפץ בטענה שמטבע קונים במטבע ולא חל המיקח ולכן מבקש את כספו. אולם אין כאן מטבע ממשי, אלא וירטואלי, כמו מנייה או אופציה של חברה, ודרך הסוחרים לקנות מניות או נכסים כגון אלה נעשה בחוזה בין שני הצדדים, ואף בבורסת היהלומים ששם קונים חפץ ממשי, מנהג המקום לקנות בתקיעת כף, והקנין חל ולא צריך הגבהה רציתי לדעת מה כבוד הרב אומר?

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית כל, הרוכש מטבע דיגיטליים, אינו יכול מהקנייה בטענה שאין כאן שום ממשות. והנה כעת יצא ספר הישר והטוב חלק כז (לפני שבועיים) נכתב בו מאמר נרחב של הגאון הרב מנדל שפרן שליט"א, לגבי הסחר של מטבע דיגטלי, ופסק שם שדינו כדין דבר שיש בו ממש, וחל בו קניין. ולכן אין הקונה יכול לחזור בו מהקניין.

בשאלה הוזכר שהקונה התנה את קנייתו, ואכן אם המוכר לא קיים את התנאים, יכול הקונה לבטל את המקח מדין תנאי. וכדי לבטל את המקח צריך לשמוע את הצדדים כדי לקבוע האם המקח בטל.

בהצלחה.

נ.ב. יש הרבה הרחבה איזה קניין יש בקניית מניות ומטבע דיגיטלי. ובאיזה קניין. וראה בקובץ הנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל