לתרומות לחץ כאן

המתנה בין בשר לחלב – ילדים

שאלה:

שלום וברכה: א. ראיתי בספר הכשרות שילד בן חמש בריא ממתין שלוש שעות בין בשר לחלב. מאידך בשו"ת יביע אומר כתב שעד גיל תשע המנהג שימתין שעה ולא יותר. מה באמת המנהג הרווח וכיצד מומלץ לנהוג לאשכנזים? ב. מה הדין לאשכנזים לגבי צחצוח שיניים לילדים ממשחה בשבת? המשחה שמיוצרת עבורם היא עם טעם טוב, וילדי הגדול (בן חמש) כבר חווה טיפולי שיניים רציניים, וכעת אשתי חוששת מכך. תודה.

תשובה:

שלום רב
למעשה המנהג הוא לעשות המתנה מדורגת כדי להרגיל את הילדים, בספרי הפוסקים הובאה החלוקה דלהלן:

א. תינוקות עד גיל שלש שנים, אינם צריכים להמתין בין אכילת בשרי לחלבי כלל, אך אין להאכילם בשר וחלב יחד, אלא יש להקפיד שיאכל או ישתה משהו ביניהם כדי לנקות שיירי הבשר מהפה.

ב. קטנים מגיל שלש עד גיל חמש די להם בהמתנת שעה אחת.

ג. קטנים שהגיעו לחינוך (שהוא לערך מגיל חמש שש) נהגו לחנכם להמתין שלש שעות, אלא אם כן הם חלושים, וכן בכל שעת הדחק יש להקל להם לאחר המתנת שעה אחת ובפרט לאחר בשר עוף. יש הסוברים שיש לנהוג בשיעור ההמתנה לפי זמני הסעודה של הילד, ולפיכך אם אוכל בצהרים בשרי יכול לאכול חלבי בארוחת ערב שלו אפילו לפני שש שעות, וילדים קטנים אוכלים כשלש שעות אחר ארוחת צהריים ארוחת ערב, וילדים גדולים יותר לאחר כארבע שעות. ולפיכך מגיל שבע שמונה יש להמתין כארבע שעות. ומגיל עשר נהוג לחנכם בהמתנת שש שעות.

ד. יש הסוברים שמאכלים שאינם נחוצים לקטן כגון שוקולד או ממתקים חלביים רצוי להמנע מליתנם לקטנים בטרם חלפו שש שעות מאכילת הבשר, ואולם לא נהגו לדקדק בזה, וודאי שאין צריך למחות בהם אם לקחו ממתקים אלו, אם הוא לאחר הזמן המפורט לעיל.

מקורות:
א. שו”ת שבט הלוי יו”ד סימן פ”ד.

ב. שו”ת באר משה ח,לו, שו”ת תשובות והנהגות א,תלה ומשנה הלכות י,צו.

ג. משנה הלכות שם וספר חנוך לנער להגר”י בלוי.

2. אין לצחצח לילד את השיניים בשבת, תשגיחו שלא יאכל וישתה ממש סמוך לשינה, בפרט דברים מתוקים.

רוב נחת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל