לתרומות לחץ כאן

טלטול על סמך בדיקה חודשית של קו העירוב

שאלה:

שלום. רציתי להתייעץ. ישנה אצלנו שכונה בקצה העיר שלאחרונה הקמנו בה קו עירוב. עקב חוסר גדול בתקציב לבדיקת עירוב זה, בקשנו ממתנדבים בשכונה לבדוק את העירוב. הבעיה, שלא תמיד העירוב נבדק, אם בכלל. לעת עתה נוכל לארגן תקציב לבדיקת העירוב פעם אחת בחודש! השאלה אם אפשר לסמוך על הבדיקה החודשית ולומר שיש עירוב בשכונה ולסמוך על כך בשעת הדחק!(זיכוי הרבים לשומרי מסורת ומעט דתיים). או שלא ניתן לסמוך על הבדיקה החודשית ולומר בכל שבתות החודש שאכן קו העירוב תקין? האם יש מקום לחלק בחזקת קו העירוב כבדוק, בין החורף לקיץ? בתודה על תשובתכם המהירה והמנומקת, בהתחשב בהלכה במציאות, של קהילה רחוקה. עד כי ירחיב ד' ונזכה לבדוק כל שבוע את קו העירוב, כמו בכל העיר.

תשובה:

שלום וברכה

באופן כללי בכל העירובין של הרבנות במקומות השונים בארץ אין בדיקה שבועית ממש וסומכים על החזקה שמן הסתם לא נקרע, ואם זה נעשה טוב זה בדרך כלל לא נקרע, אבל כמובן כדאי לעשות כל מאמץ כן להשיג מתנדבים שיבדקו חלקים קטנים, אצלנו בשכונה יש עשרה מתנדבים שכל אחד בודק בסך הכל רחוב אחד, וזה לוקח כמה דקות בכל יום שישי, וזה כבר הרבה יותר רגוע. באופן כללי לגבי כשרות העירוב כדאי להביא מומחה מנוסה שיבדוק, כיון שיש הרבה מאוד הלכות ופרטים באופן עשייתו.

בהצלחה רבה מאוד!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה, אבל בכל הרבנויות שבדקנו, וגם אצלנו, כולם בודקים את קו העירוב, בדיקה שבועית! ומכאן שוב שאלתי, בגדרי החזקה. א. האם תועיל בדיקה חודשית, לכל הפחות בדיעבד, לזיכוי תושבי השכונה? במיוחד שהשטח הוא מאוד גדול ותלול מבחינה טופוגרפית ולא שייך שמתנדבים יבדקו את העירוב. ב.האם יש לחלק בחזקת קו העירוב, כבדוק, בין עונת החורף שאז יש יחסית, יותר קריעות בקו העירוב, לבין עונת הקיץ? אגב, מבחינת כשרות העירוב ובנייתו בשכונה הנ"ל, הוא נעשה על ידינו, על הצד היותר טוב ואף קיבל ציון לשבח, על ידי מומחה ארצי לעירובין.

  2. בעיר חשובה בארץ ראיתי חוט קרוע זמן רב, כששאלתי במועצה הדתית אמרו שאין כרגע תקציב לבדיקה קבועה… התאכזבתי אבל הבנתי שיש הבדל בין רצוי למצוי וגם אלו שאמרו שעושים בדיקה שבועית…
    לדעתי ניתן בשעת הדחק לסמוך על בדיקה חודשים לפחות במקומות שאינם מועדים, אין עצים שיכולים ליפול ולקרוע וכדומה, כדאי לשאול את מי שבנה את העירוב מה המקומות המועדים ולפחות שם לבדוק כל שבוע. בכל מקרה זה עדיף מכלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל