לתרומות לחץ כאן

כיבוי הגפרור אחרי הדלקת נרות שבת

שאלה:

בסד שלום הרב! 1)לדעת הספרדים אישה שמדליקה במצית ארוכה מה תעשה בגמר ההדלקה הרי אסור לכבות? האם יש פתרון לכך? לקבל את השבת אחר הכיבוי? 2) אדם המתארח במקום אחר וישן בביתו האם צריך להדליק בבית שישן בו נרות שידלקו עג שיחזור או אין עניין שישארו דולקים. שמעתי מישהו שאמר שאם חזרת מהאירוח ולא ראית נרות דולקים זו ברכה לבטלה.

תשובה:

שלום וברכה

1. אכן בשו"ע כתב שאם מברכים לפני ההדלקה אין לכבות את הגפרור, ראה סי' רסג סעי' י, ממילא שלא תדליק במצת הזה..

2. אכן זו הערה נכונה וחשובה, נרות השבת נעשו כדי לשמש את האדם ואם הוא שם נרות קטנים שיעבו עד שיגיע לשם, לא עשה כלום… יש לשים נרות גדולים או כוסיות עם הרבה שמן, שידלקו גם כשהוא מגיע בלילה.

מקורות:

בהערת אגב יש לציין שגם לבני ספרד יש הסוברים שעליהם להדליק ואחר כך לברך ראה בבן איש חי שנה שניה פרשת נח סעיף ח, כף החיים סי’ רסג ס”ק לד, אור לציון ח”ב סי’ יח סעיף ג [ושם כתב שאם אין לה מנהג אבות בזה עדיף שתברך ואח”כ תדליק] וכן האריך בזה הגאון רבי י”ח סופר שליט”א בספרו מאמר יעקב סי’ כב. אמנם דעת הגאון רבי עובדיה יוסף זצ”ל שיש להן לברך ואח”כ להדליק כמו שהאריך זה בשו”ת יבי”א ח”ב או”ח סי’ טז. אבל זה נגד מנהג הספרדים מזה דורות, כך שבהחלט יש מקום למנהג הותיק לברך אחרי ההדלקה, בעיקר בקהילות עירק ופרס, שם זה היה המנהג הקבוע.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. זה רק עד כמה שסומכים על השיטות שניתן לקיים את המצוה גם באור החשמל, אבל אנחנו יותר חוששים לזה לחומרא ולא לקולא… לכן עדיף שגם יהיה שמן מספיק בנר שבת עצמו.

  2. אבל במידה ואין מספיק שמן, והילדים לא הספיקו לחזור [לפעמים ההדלקה בשבע בערב, וחזרה הבייתה יכולה להיות ב12 בלילה], אבל כשהדילקו את נרות השבת, כוונו והדליקו על הפלורנסט, אזי לא נאמר שהייתה ברכה לבטלה מסכים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל