שאלה:
שלום לכבוד הרבנים. אדם (מעדות אשכנז) שהיה לו צלחת עם סלט,תוספת ובורקסים באופן כזה שבצירוף צריך לברך המוציא על הכיסנין. הוא לא ידע את ההלכה ובירך מזונות על הבורקס ואכל מעט ואז אמרו לו שצריך ליטול ידיים (יש עוד שיעור של כיסנין שמחייב המוציא). השאלה האם במקרה כזה צריך לברך המוציא (הוא בברכתו רצה להוציא רק את הבורקס מחוסר ידיעה). אם לא צריך לברך המוציא האם צריך לברך על שאר המאכלים שיש בצלחת וכן אם ישתה. כמ"כ, מה יברך בברכה אחרונה? תודה רבה!
תשובה:
שלום וברכה
אם במה שיש עוד מהמזונות יש שיעור קביעות סעודה, הוא מברך המוציא ופוטר את כל המאכלים, ראה משנה ברורה בסי' קסח ס"ק כו. ברכה אחרונה היא ברכת המזון גם אם אין במזונות עוד שיעור קביעות סעודה, רק בצירוף מה שאכל. ראה שם.
קודם תודה על התשובה.
לכא' המשנה ברורה מדבר שם על מי שחשב שיאל מזונות לא בשיעור סעודה ואז התחרט (וזה באמת כמקור בדברי הרא"ש). אבל המקרה שקרה הוא שאותו אדם לא הוסיף כלום ממה שהתכוון לאכול בתחילה אלא רק לא ידע את ההלכה ובירך מזונות. האם המקרים לא שונים להלכה?
הבנתי את החילוק לכתחילה, אבל אינני רואה טעם לחילוק ביניהם.
שבוע טוב.
מחילה אבל הרב יכול לכתוב מדוע. כי לכא' בדיעבד ברכת מזונות פוטרת לחם, ומדוע שזה לא יהיה גם כאן? הרי לא התחדש לא כלום בלחם שרצה לאכול.
אתה צודק שאם כוונתו היתה לכתחילה לאכול הכל יצא ידי חובה לגבי ברכה ראשונה, אבל עדיף במקרה כזה לאכול עוד מה שלא תכנן כדאי לעשות את הברכה הראויה.
השאר תגובה