לתרומות לחץ כאן

שותפים שרוצים להתעסק עם המשקיע בעסק הפרטי

שאלה:

שלום וברכה
אנחנו שני שותפים, יש לנו עסקים משותפים וגם עסקים פרטיים, מצאנו ביחד משקיע (גוי) שהשקיע אצלינו בפרוייקטים המשותפים , אחד מהשותפים רוצה, שלכל אחד מהשותפים יהיה את הזכות לבקש מהמשקיע, שישקיע גם בעסק הפרטי (שזה בלי שותף) שלו, והשותף השני לא מסכים, האם יש איזה שהוא בעלות על משקיע לאסור על השותף לבקש שישקיע בעסק הפרטי? ובפרט שהשותף השני דורש הסדר, שכל אחד יוכל לעשות כרצונו עם המשקיע ?

תשובה:

שלום וברכה,

לא שייך ליצור בעלות מסוימת על המשקיע. לכן לא יכול האחד לאסור על השותף השני שלא יתעסק עם המשקיע בעסקיים הפרטיים. אלא שאם התנו בניהם מראש שלא יתעסקו אם המשקיע הזה לעסקיים פרטיים, חל התנאי.

אם ההתקשרות של האחד תגרום נזק לשותפות, מסתבר שיכול לעכב על השני שלא יתעסק עימו בנפרד. ולכן אם שותף אחד ייקח אותו לעסקים הפרטיים, ימנע המשקיע לעסק השותפות, יכול השני למנוע אותו לבל יתעסק בנפרד.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות שותפים סימן קעו סעיף י מבואר: "המשתתף עם חבירו בסתם, לא ישנה ממנהג המדינה באותה סחורה, ולא ילך למקום אחר, ולא ישתתף בה עם אחרים, ולא יתעסק בסחורה אחרת" ובסעיף אחריו (סעיף יא) מבואר: "אבל אם נשתתף עם אחר בממון עצמו, אם פחתו פחת לעצמו, ואם הרויח הרויח לעצמו". וקשה שהרי בסעיף הקודם מבואר שאסור לו להשתתף בעסקיו הפרטיים. ותירץ הנתיבות המשפט (שם ס"ק כ): "ונראה לחלק, דהכא בשותפות על כרחך מיירי שנשתתפו על סך ידוע, כמ"ש הב"י בטור [שם] דשותפין בכל ודאי השכר לאמצע. ואפילו בגנב וגזל פסק הרב בהג"ה סעיף י"ב דהוא לאמצע. ולפ"ז לא דמי להמושיב חבירו בחנות, דשם מיירי שנתחייב נגדו לעסוק בכל מה שימסור לו הבעה"ב מה שירצה כמ"ש הט"ז ביו"ד סימן קע"ז ס"ק מ"ד, והוי נגדו כפועל דידו כיד בעה"ב, ודמי לפועל ששכרו ללקט מציאות של דגים ומצא מציאה אחרת דהוא של בעלים, והכי נמי כששכרו לכל מלאכות, אף שהרויח במלאכה אחרת הוי של בעלים ועיין בסימן ר"ע [סעיף ג'], וכיון דהוי כפועל על כל העסקים, דמי לשותפים בכל עסקיהם דאפילו נתעסק במעות עצמו הוא לאמצע. ובאמת גם במושיב חבירו בחנות, אם לא נתחייב לעסוק רק בעסק ידוע, והוא קנה במעותיו עסק אחר, אף שאסור לכתחילה, מ"מ כיון שידו אינו מחוייב לעסוק בעסק כזה לבעה"ב, לא הוי ידו כיד בעה"ב לענין הריוח שמרויח בעסק אחר, דדמי לפועל שאמר לו נכש עמי היום כמבואר בסימן ר"ע סעיף ג' דמציאתו לפועל, והכי נמי בשותפין לא הוי כפועל במה שלא נשתתפו בו, ומש"ה אף שאסור לעשות כן מ"מ אם עבר ועשה הריוח לעצמו".

מבואר שאם התעסקו רק בדבר אחד ולא בכל נכסיהם, יכול האחד להתעסק בפרטיו האישיים. וכמו כן יכול האחד להתעסק עם המשקיע לעסקיו האישיים. אמנם אם העסק הפרטי יזיק לשותפות – מסתבר שאסור ודינו דומה למושיב חברו בחנות להתעסק, שאם יעסוק בדברים אחרים שיפריעו לעסק אסור לעשות זאת לכתחילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל