לתרומות לחץ כאן

השתתפות בבניית גדר משותפת

שאלה:

שלום לכת"ר ברצוננו לקבל התייחסות הלכתית , למקרה שלהלן: ראובן ושמעון רכשו כל אחד מגרש משלו ביישוב כפרי, במסגרת מכרז של רשות מקרקעי ישראל. מדובר בשני מגרשים גובלים. ראובן פנה לאדריכל, קיבל היתר בניה ואף החל בבניה בעוד שמעון, לא מתכנן לגור או לבנות בית במגרשו. על פי כללי התכנון והבניה, חובה לבנות גדר מבונה מסביב לכל מגרש כאשר האופציות הקיימות הן, אחת מהשתיים: א. כל בעל מגרש בונה על חלקו גדר בעובי 20 ס"מ ועל חשבונו (ובסך הכל בניית שתי גדרות בעובי כולל של 40 ס"מ) ב. בניית גדר אחת משותפת, חציה על מגרש אחד וחציה על מגרש שני (כך ש"נחסך" לכל מגרש שטח של 10 ס"מ על פני כל אורך הגדר (כ – 25 מטר). במהלך התכנון ראובן הגיע אל שמעון והחתים אותו על הגרמושקה תוך שהוא מסביר לו כי מהות החתימה – היא הסכמה לבניית גדר משותפת(אופציה ב'). ראובן דורש כעת משמעון השתתפות בחצי מעלות הקמת הגדר (מעט פחות מ – 10,000 ₪). שמעון, מסרב בטענה כי אם היה יודע שמדובר גם בהשתתפות כספית (חצי- חצי) היה מסרב שכן, אין בכוונתו לגור במקום לעתיד לבוא. ראובן טוען שלא התכוון להסתיר מאומה וממילא זהו דין המדינה(סעיף 49 לחוק המקרקעין) ועצם הבניה היא השבחה לכל מגרש ומגרש באופן זהה שכן, השימוש של כל מגרש בגדר זהה. ראובן ושמעון אנשים יראי שמיים מבקשים לדעת מה לעשות על פי דין תורה. בברכה יהודה

תשובה:

שלום וברכה,

אם השכן אינו מעוניין לבנות כלל וקנה את השטח להשקעה, ובדעתו למכור את השטח, לא ניתן לחייב אותו להשתתף. והקונה אחריו כשיבנה בעתיד יצטרך לשלם חצי מהגדר.

אם השכן מתכנן בעתיד לבנות בשטח, חייב עכשיו להשתתף חצי מהוצאות הגדר, גם אם אין בדעתו לגור שם. עצם הבנייה או התכנית לבנות מחייבת אותו להשתתף. וגם לולא החתימה חל עליו חובת השתתפות בהוצאות בניית הגדר.

בהצלחה.

 

מקורות:

כאשר בונה השכן גדר שגובלת בין שתי הדיירים, חל חובת השתתפות בין שניהם. א. מדין היזק ראיה שנפסק להלכה (שו"ע חו"מ סימן קנז) שהיזק ראיה מוגדר כהיזק. ב. מצד החוק שמחייב לגבול את השטח בגדר. 

בכל בנייה של שכנים כאשר התחתון בונה והעליון מעליו אינו בונה, לא מחייבים את העליון להשתתף עד שיבנה בפועל, מאחר ואולי לא יבנה ואין לו הנאה. והיה כאשר יבנה בפועל יתחייב להשתתף בהוצאות הבנייה. אמנם במקרה כאן, שרכישת שטח מטרתה היא לבנות ולהשביח את השטח, דינו שווה לדברי השו"ע סימן שעה סעיף ז: "החצרות הרי הם ראוים לבנין ולהוסיף בהם בתים ועליות, לפיכך הבונה בחצר חבירו הרי זה כנוטע שדה העשויה ליטע, ושמין לו כמה אדם רוצה ליתן בנין זה לבנותו, והוא שיבנה בנין המועיל הראוי לאותה חצר כמנהג אותו מקום". ולכן שטח שעומד לבנייה, ויצטרך לבנות גדר שגובלת, יכול השכן לכפות עליו להשתתף כדין שדה העשויה ליטע. ובנוסף, שאם חתם על כך יש סיבה נוספת שמחייבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל