לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הפקר שחזרו בו מההפקרה

שאלה:

שלום. שמעון שהוציא מביתו חפצים ופרסם שהפקירם. בא ראובן ולקח מראה אליו הביתה ובטעות שבר אותה. אח"כ פרסם שמעון שאת אותה מראה אשתו הוציאה בטעות יחד עם דברי ההפקר ולא התכוונו להפקיר את המראה. האם ראובן חייב לשלם על המראה?

תשובה:

שלום וברכה,

ראובן פטור על שבירת מראה למרות ששבר אותה בידיים. מאחר וחשב שהמראה שלו – שזכה בה מן הפקר, פטור על נזקיה.

בהצלחה.

מקורות:

הנתיבות סימן רלב ס"ק ה הקשה שבשולחן ערוך שם מבואר שאם קנה מקח ונמצא בו מום, וטרם שידע מהמום עשה בו מום אחר שאין דרכו לעשותו, חייב לשלם על המום הנוסף שעשה. והקשה הנתיבות, שאב שהניח לבנים פרה שאולה ולא ידעו הבנים שהפרה שאולה, וטבחו ואכלו את הפרה, משלמים דמי בשר בזול, ומשמע בגלל שהם נהנה צריכים לשלם מה שנהנו, אבל אם הזיקו את הפרה ולא נהנו פטורים, ומדוע בעשה מום במקח חייב על המום. ותירץ שבמקח יש הסתברות שיהיה מום והמקח יתבטל, ולכן לא נחשב שהיה אנוס גמור. אבל בפרה שהניח להם אביהם אין הבנים צריכים להעלות על מחשבתם שהפרה אינה שייכת לאביהם, ולכן נחשב אונס גמור, ופטורים על הנזק.

ולכן גם כאן, ראובן שמצא מראה בפח האשפה לא אמור להעלות בדעתו שהיה כאן הפקר בטעות, ולכן אם הזיק את הפרה, חשב שמזיק חפץ שלו, ודינו כמזיק באונס שפטור.

כמו כן יש לדון, שאפשר שמראה שהושלכה לפח נחשב הפקר גמור, גם אם לא היה בדעתו של המפקיר להפקיר, המציאות של מראה באשפה נחשב להפקר כדין זוטו של ים – ויש לעיין בדבר. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל