לתרומות לחץ כאן

קריאת שמע מול שיער אשת איש

שאלה:

בס"ד
שלום וברכה.
אדם שהגיע לבית חבירו ורוצה לקרות קריאת שמע או כל דבר שבקדושה, אך אשתו היא בגילוי ראש ובמקומם או במגזרם אין מנהג שהתקבל לכסות את הראש בבית אבל חוץ לבית כולם מכסות את הראש כדת משה וישראל.
האם יהיה אסור לקרות קריאת שמע או לאו?
ואני ינמק את השאלה יש צד לומר כיון שבתולות מותר לקרות ק"ש כנגד שערם משום שכיון שלהם מותר ללכת בגילוי ראש אין זה גורם הרהור לקורא קריאת שמע. והרהור תלוי בד בבד עם איסור גילוי ראש.
צד ב' שאמנם זה ההרהור תלוי באיסור אבל לא בד בבד זאת אומרת בבתולות כיון שכללית מותר להם אז אין להם איסור משא"כ באשת איש שהיא צריכה לכסות את שערה אסור לקרות ק"ש כנגדה ואפי' שיש מקומות שמותר לה ללכת בגילוי ראש אין זה כבר גורם שלא יהיה הרהור לקורא ק"ש.

תשובה:

שלום וברכה

באשת איש לא מועיל מנהג, והשיער נחשב ערוה ואסור לקרוא כנגדו קריאת שמע. המנהג מועיל רק בבתולות.

מקורות:

משנה ברורה סי' עה ס"ק י.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם אני מבין נכון את דברי המשיב.
    הגם שעל פי ההלכה מותר לאשה ללכת בגילוי ראש בבית אפי' הכי לקרות ק"ש כנגד שיערה יהיה אסור.
    ובתולות שאני.

    ולענ"ד המשנ"ב זה לא ראיה משום שהמ"ב סובר שהמנהג התפשט בכל הקהילות לכסות את הראש בבית לכן גם שמותר מדינא המנהג הפך את הדין ואיכא איסור אפי' בבית טלכן אסור לקרות ק"ש.

  2. עצם החיוב לכסות, אפילו אם נניח שזה רק מחוץ לבית [הגם שאינני מכיר היתר לא לכסות בבית כשיש שם אדם אחר חוץ מבעלה!!!] זה כבר מגדיר כערווה.

  3. במחילה, נראה שהתשובה אינה עונה ישירות לשאלה.

    וראשית יש להדגיש לשואל שאותה אשה חייבת בכיסוי בפניו, גם אם מותר מעיקר הדין לגלות בבית ובחצר דלא שכיחי רבים, אבל בפני זרים חובה לכסות.

    ושנית, יש להדגיש לשואל ששיער החייב בכיסוי ברה"ר, והאשה רגילה לכסותו ברה"ר, נחשב לערוה אליבא דכולי עלמא, מדינא דגמ' ברכות כ"ד.

    וזה שהרב המשיב שליט"א הביא את המשנ"ב, ששיער אשת איש הוא ערוה בתמידות, בשונה מרווקות, היה ראוי לציין שכנגדו יש פוסקים רבים הסוברים שאשת איש הרגילה לגלותו דינה כרווקה ממש ומותר לקרות כנגדה (למרות שעושה איסור כשפורעת ראשה), ואמנה כמה מהם: בן איש חי, כף החיים, ערוך השולחן, שו"ת שבילי דוד, שו"ת חלק לוי, שו"ת שרידי אש, שו"ת אגרות משה, שו"ת תבואות שמש, שו"ת יביע אומר, ומשמעות מהר"ם בן חביב, שהביא בשו"ת ישכיל עבדי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל