לתרומות לחץ כאן

אדם שמוסר לערכאות אם ראוי למסור שיעורי תורה

שאלה:

מה דינו של עו"ד שמתפלל בביה"כ ואמר דברי תורה בשבת ומוסר שיעור ומגיש תביעות לערכאות נגד מתפללים והוועד של בית הכנסת מבלי לפנות לבית דין האם מותר לאפשר לו להמשיך בדברי תורה ולמסור שיעור כל מי שמדבר אתו מקבל איום של "נתראה בבית המשפט"

תשובה:

שלום וברכה,

כתב במשנה ברורה שהתובע בערכאות פסול להיות ש"ץ בר"ה ויוה"כ אלא אם כן עשה תשובה. ואם הוציא ממון שלא כדין הסתפק המ"ב האם בשאר ימות השנה כשר. ובכסף הקדשים הביא שאף לצרפו למניין אסור. 

לגבי מסירת שיעורים, אין בזה מינוי שמוציא את הרבים לא אין כאן איסור. אבל לא ראוי לשמוע שיעורי תורה מאדם שמרים יד בתורת משה. וכן לא מאדם שלא מקובל בדרכיו על הבריות.

בהצלחה.

מקורות:

כתב המשנה ברורה סימן נג ס"ק פב: "ההולך בערכאות של עו"ג פסול להיות ש"ץ בר"ה ויוה"כ אלא א"כ עשה תשובה [א"ר בשם תורת אמת] ונ"ל דמיירי שלא נשאר עי"ז ממון חבירו בידו כגון שהיה בזה דיניהם כדיננו אפ"ה פסול עכ"פ בר"ה ויוה"כ דהוא עון גדול מצד עצמו כדאיתא בח"מ סימן כ"ו דאל"ה הלא הפסול מחמת עבירה אפילו בשאר ימות השנה אין לו להיות ש"ץ כדלעיל בס"ק י"ד ואולי בזמנינו בעו"ה דנשתכח האיסור מכמה אנשים ואפשר דהוא שוגג בדבר אין לפוסלו וכדאיתא כעין זה בח"מ סימן ל"ד סעיף ד' ע"ש ועכ"פ לענין ש"ץ בר"ה ויוה"כ בודאי יש להחמיר". וראה עוד בכסף הקדשים חו"מ סימן כו.

 

מקורות:

 

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום וברכה לכבוד הרב,

    כבוד הרב כתב שלא ראוי לשמוע שיעורי תורה מאדם שמרים יד בתורת משה, האם לא צריך לומר שזה אסור ולא רק שלא ראוי?

  2. איסור שייך לומר כאשר מוציא את הרבים ידי חובה. אבל שיעור תורה שלא מוציא ידי חובה אלא מלמד את הבריות, לא שייך לומר אסור. אבל בהחלט זה לא ראוי.

  3. שלו' וברכה כבוד הרב,

    אך כבוד הרב האם אין כאן המקום ללמוד ממה שאם ישנו רב שנמצא בו דבר שאינו הגון שאסור ללמוד ממנו כך מאחד כזה שמרים יד בתורת משה יהיה פשוט שיהיה אסור ללמוד ממנו?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל