שאלה:
א.טיגון חביתה במחבת בשרית בת יומה לאכול לכתחילה עם גבינה מה הדין? והאם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים? ב.כנ"ל כשהמחבת אינה בת יומה והאם יש בזה הבדל בין אשכנזים לספרדים?
תשובה:
שלום וברכה
כאשר המחבת היא בת יומה, למנהג בני ספרד לכתחילה לא מטגנים בה כדי לאכול עם חלבי, אבל אם טיגנו מותר כך לאכול, ולמנהג בני אשכנז אסור אפילו בדיעבד [מחלוקתם הידועה של השו"ע והרמ"א לגבי נ"ט בר נ"ט], וכשאינה בת יומה, למנהג הספרדים מותר גם לכתחילה ולמנהג בני אשכנז רק בדיעבד שכבר נעשה. ראה סי' צב סעי' ב.
חשוב לציין שזה הכל כאשר המחבת נקייה, אבל המציאות היא שהרבה פעמים המחבת יש בה שומן שרוף שלא יורד וזה כבר יכול להיות שאלה של ממשות בשר, ובאופן זה יש להחמיר יותר.
יום נעים.
במחילה, אינו מדוייק מה שכתב הרב המשיב לגבי מנהג בני ספרד, שכן נחלקו בזה המאורות הגדולים, מרן הגר"ש משאש והרב עובדיה. מרן הגר"ש משאש סובר שאסור לכתחילה לטגן בה כדי לאכול עם חלבי, והרב עובדיה סובר שמותר גם לכתחילה לטגן בה. כל זה כמובן כשהיא בת יומה.
למעשה כל הפוסקים על אתר פרי מגדים יד יהודה ועוד למדו בדעת השו"ע שההיתר בבת יומה אינו לכתחילה.
השאר תגובה