לתרומות לחץ כאן

הפעלת מדיח כלים בשבת ע"י שעון שבת

שאלה:

שלום וברכה! האם מותר לכוון מערב שבת ע"י שעון שבת מדיח כלים כדי שיפעל בשבת, והפעולות שייעשו בשבת הם הכנסת הכלים למדיח וסגירת דלת המדיח?

תשובה:

שלום רב

אין לעשות זאת, משום “אוושא מלתא”, כלומר כל מלאכה הכרוכה ברעש שבדרך כלל אינה נעשית בשבת על ידי שעון אסורה לעשותה בשבת אפילו על ידי שעון, כמבואר בשו”ע תחילת סי’ רנב.

מותר להניח כלים במדיח בשבת על מנת להפעילו אחר צאת השבת, מכיון שאין רואים בזה פעולת הכנה לצורך מחר, אלא שם הוא מקום הכלים המלוכלים ופעולת הכנסתם למדיח היא פעולת סידור המטבח ולא הכנה למוצאי שבת. וראה באגרות משה או”ח חלק ד’ סוף סי’ ע”ד שכתב כן וע”ש שכתב שאין לטרוח כדי לסדר באופן מיוחד לשטיפה אלא להניח כהנחה הרגילה.

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. כיון שלמעשה אסר באור לציון גם לספרדים, ולא דומה למשהו שהתחיל ביום שישי ורק ממשיך בשבת, בהפעלת מדיח על שעון שבת יש זילותא דשבת.

  2. זה בדיוק הנקודה, שמה שידוע ומקובל שעובד על שעון שבת, אין בו אוושא מלתא, כמו אור ומזגן שכולם יודעים שזה כך, ומה שלא מקובל להפעיל על שעון שבת, יש בו אוושא מלתא.

  3. סגירת הדלת לא יוצרת פעולה. מתקינים מנגנון לשבת שמבטל את הגרמא. כך לצורך העניין, אם שכחו לסגור את הדלת של המדיח, אז תהיה הצפה בבית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל