שאלה:
שלום וברכה! האם מותר לכוון מערב שבת ע"י שעון שבת מדיח כלים כדי שיפעל בשבת, והפעולות שייעשו בשבת הם הכנסת הכלים למדיח וסגירת דלת המדיח?
תשובה:
שלום רב
אין לעשות זאת, משום “אוושא מלתא”, כלומר כל מלאכה הכרוכה ברעש שבדרך כלל אינה נעשית בשבת על ידי שעון אסורה לעשותה בשבת אפילו על ידי שעון, כמבואר בשו”ע תחילת סי’ רנב.
מותר להניח כלים במדיח בשבת על מנת להפעילו אחר צאת השבת, מכיון שאין רואים בזה פעולת הכנה לצורך מחר, אלא שם הוא מקום הכלים המלוכלים ופעולת הכנסתם למדיח היא פעולת סידור המטבח ולא הכנה למוצאי שבת. וראה באגרות משה או”ח חלק ד’ סוף סי’ ע”ד שכתב כן וע”ש שכתב שאין לטרוח כדי לסדר באופן מיוחד לשטיפה אלא להניח כהנחה הרגילה.
תודה רבה!
לפי זה נשאלת השאלה איך הילקוט יוסף מתיר לעשות כדרך הנ"ל עם מכונת כביסה? מה ההבדל? שניהם עושים רעש
הספרדים אכן לא חששו כל כך לאוושא מלתא, דין זה מובא ברמ"א.
אז למה אסרתם? האם לספרדים יהיה מותר במידה ויש מנגנון שבת שמשהה את הפעולה?
כיון שלמעשה אסר באור לציון גם לספרדים, ולא דומה למשהו שהתחיל ביום שישי ורק ממשיך בשבת, בהפעלת מדיח על שעון שבת יש זילותא דשבת.
שלום רב,
המדיחים של היום שקטים מאוד (לא מרעישים יותר ממזגן סטנדרטי).
האם עדיין קיים האיסור משום אוושא מילתא?
אין להקל.
במה זה שונה ממזגן?
זה בדיוק הנקודה, שמה שידוע ומקובל שעובד על שעון שבת, אין בו אוושא מלתא, כמו אור ומזגן שכולם יודעים שזה כך, ומה שלא מקובל להפעיל על שעון שבת, יש בו אוושא מלתא.
אז במקום שרבים מפעילים מדיח כלים על ידי שעון שבת יהיה מותר? ואם יפרסמו את האפשרות הזו לכלל הציבור?
ם זה יהיה כך אז בעיה של אוושא מלתא אין רק צריך לדעת אם סגירת דלת המדיח אינה יוצרת הפעלה.
סגירת הדלת לא יוצרת פעולה. מתקינים מנגנון לשבת שמבטל את הגרמא. כך לצורך העניין, אם שכחו לסגור את הדלת של המדיח, אז תהיה הצפה בבית.
אם כך אולי יהיה מותר, אבל נראה שכרגע זה עוד לא המצב.
השאר תגובה