לתרומות לחץ כאן

שוכר ששבר דלת שננעלה על ביתו

שאלה:

בס"ד אני שוכר דירה . שעתיים לפני שבת ננעלה בתי בחדר (המנעולים ישנים) ונאלצתי לפרוץ את הדלת . שאלתי רב על מי מוטל הנזק? הוא ענה שעלי כיוון שהיה עלי להזמין פורץ. אני תוהה: א. מי אומר שהפורץ היה מצליח לפתוח ללא נזק? (אם בכלל היה מגיע שעתיים לפני שבת, ובשבת- זה חילול שבת) ב. הרמב"ם כותב (להבנתי) ששוכר דירה אינו חייב אלא בפשיעה ( וכך נראה לי גם חק השומרים במדינה ) האם אני הוא הפושע או שמא בעל הבית שלא דאג למנעולים תקינים? ג. בחוזה כתוב שהשומר מתחייב לתקן כל נזק בדירה (ללא פרוט) והמשכיר מתחייב לתקן כל נזק שנגרם מבלאי סביר -האם לשון החוזה מחייבת אותי יותר מאשר את המשכיר במקרה זה? אודה לכם על תשובתכם יום טוב

תשובה:

שלום וברכה,

שבירת דלת נחשב למזיק בידיים דינו של מזיק בידיים חייב גם כאשר הזיק בשוגג גמור. ואם הנזק הגיע מחמת שנאנס נחלקו הפוסקים האם חייב לשלם. בנזק שעשה מדעתו כדי להציל את עצמו או בני ביתו, חייב לשלם על הנזק. כדין מציל עצמו בממון חברו שחייב לשלם. ולכן גם אם אין אפשרות להזמין פורץ חייב השוכר. 

בהצלחה. 

מקורות:

שו"ע חו"מ סימן שפ סעיף ג. 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בס"ד
    ומה אם השוכר נאלץ להציל עצמו מחמת רשלנות המשכיר שהעמיד לו מנעולים ישנים? האם זה לא דומה למי שמזיק את חברו כדי להציל את עצמו כשחברו תוקפו?

  2. שוכר שנכנס לדירה ולא ידע שהמנעול בעייתי ונתקע, ולכן היה צריך לשבור את הדלת – פטור השוכר. וכן היה מעשה בבית דין והגאון הרב נפתלי נוסבוים פסק שפטור. אבל אם השוכר גר בדירה זמן רב ולא היה מקרה חריג במנעולים, והשוכר ידע את טיב המנעול, השוכר חייב.

  3. בס"ד
    אם כוונתכם שידעתי מראש שהמנעולים בדירה בעייתיים ועלולים להתקלקל
    התשובה היא לא!
    אני שכרתי דירה על דעת שהמנעולים תקינים ועד שארע המקרה לא היתה שום בעיה המנעולים.

  4. בס"ד
    האם המשכיר לא ידע על כך? -המשכיר בוודאי ידע מתי הוא התקין את הדלת בדירה אלא שבדרך כלל המשכירים מחכים שיקרה קלקול ורק אז הם מתקנים (אני לעומת זאת לא יכולתי לדעת מתי הוחלפו הדלתות -המקרה קרה בשנה השלישית לשכירות ) ואם אכן כבר הגיע זמנם של המנעולים להתקלקל אם כן חובתו הייתה להחליפם קודם שיתתקלקלו וזאת רשלנותו .
    האם מי שמציל עצמו בגלל רשלנותו של חברו חייב לשלם?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל