מנין שמתפללים מנחה ללא תחנון

רבני בית ההוראה
ט"ו סיון ה'תשע"ט

שאלה:

שלום רב, במקום העבודה שלי יש תפילת מנחה במניין אך לצערי הם לא עושים חזרה, תחנון ונפילת אפיים אלא אשרי, קדיש, עמידה עד קדושה בקול, תתקבל ועלינו לשבח. רציתי לדעת האם אני צריך לומר תחנון מיד כשאני מסיים את תפילת הלחש שלי? או מכיוון שאני מתפלל עם הציבור והוא לא אומר אזי אני לא חייב להגיד? ובמידה ואני צריך לומר אז זה הכל כולל תחנון? או רק ל”דוד” ו”ואבינו מלכנו”? אין ספר תורה היכן שאנחנו מתפללים, אלו משרדים שנמצאים בירושלים

תשובה:

שלום רב

מקום שאין בו ספר תורה לא נופלים שם אפיים, אבל אפשר לומר את הפרק עצמו בלי נפילת אפיים. יש שהקלו בירושלים לומר נפילת אפיים גם בלי ספר תורה, משום שכל ירושלים היא בבחינת “לפני ה’”, ויש שדנו אם אם כך הוא גם בשכונות החדשות של ירושלים או רק בעיר העתיקה, ולכן למעשה גם בירושלים הדין כנ”ל. ובפרט לספרדים שרבים נהגו לומר גם בלי ספר תורה כפשטות הוראת השו”ע.

ביחיד אפשר לומר וידוי אבל לא י”ג מידות.

מקורות:

על כך שנפילת אפיים נעשית רק במקום שיש בו ספר תורה, ראה רמ”א סי’ קלא סעי’ ב, וראה משנה ברורה שם ס”ק יא על שאר ספרי קודש. כמו כן ראה שם, שאדם שיש לו ספר תורה בביתו נופל על פניו אפילו ביחיד [או כשהוא מתפלל ביחידות בבית הכנסת]. הכרעת בעל הקהילות יעקב היתה שבבתי ספר יש להקל לעשות נפילת אפיים גם כשיש שם שאר ספרי קודש, כדי לחנך את התלמידים למצוה זו.

כמו כן יש שהורו, שגם אלו שנוהגים בירושלים החדשה שלא ליפול אפיים ללא ספר תורה, כשיש שאר ספרים יוכלו להקל בכך בצירוף שתי שיטות אלו, וכן קיבלתי מגדולי הוראה. על מנהג ירושלים בזה, ראה ס’ ארץ ישראל לרי”מ טוקוצ’ינסקי סי’ א סעי’ ט. על המחמירים בזה בירושלים החדשה, ראה ס’ אישי ישראל פרק כה הערה לט בשם הגרש”ז אויערבך.

על כך שיש לומר מזמור זה ללא נפילת אפיים כשאין ס”ת, ראה כף החיים סי’ קלא ס”ק מ.

מקורות:

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *