לתרומות לחץ כאן

מקום הנחת תפילין של יד

שאלה:

שלום וברכה , לפי ההלכה צריך להניח את התפילין של יד על מקום חצי קיבורת התחתונה , בזמננו התפילין המיוצרות ( הסטנדרתיות לא ה"פצפונים" ) כיום הן באורך של שישה וחצי סנטימטרים ( כולל המעברתא והתיתורא ) לפחות ואורך ולעומת זאת אורך כל הקיבורת כשהיד פשוטה עם כיפוף מועט הוא 13 סנטימטרים ( בדקתי את זה בצורה מדויקת עם סרגל ) וישנם אנשים שהקיבורת שלהם אפילו קצרה יותר כגון נעריי בר מצווה ואנשים קטנים מטבעם והשאלה היא כיצד או האם בכלל יוצאים ידי חובה בהנחת התפילין האלו מאחר ואין אפשרות להניחם בדיוק בחצי התחתון של הקיבורת מבלי שהן יזוזו מעט במהלך ההידוק כלפי מעלה ( כלומר יעלו לחצי העלין של הקיבורת ) או יזוזו כלפי מטה ( למטה ממקום הקיבורת ויצאו קצת למטה מהקיבורת ) ?

תשובה:

שלום וברכה

לא בדקתי אצל אנשים מבוגרים, אבל אכן אצל נערי בר מצוה הרבה פעמים אין אפשרות, ולכן סומכים על השיטה החולקת שסבורת שכל הקיבורת כשרה, ולכן ההוראה היא שהתפילין יעלו מעט ובלבד שלא ירדו מהקיבורת לכיוון היד, שבאופן זה כלל לא יוצאים ידי חובה [המרחק מסיום הקיבורת לקיפול היד הוא כשתי אצבעות].

מקורות:

ראה משנה ברורה סי' כז ס"ק ד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה , ראשית כל תודה על התשובה וברצוני להעיר ולהוסיף שאצל כמעט כל האנשים הקבורת כולה היא 13 סנטימטר ותמיד התפילין ( של יד) זזות קצת בזמן שמהדקים את הרצועה על הקיבורת ( בדקתי את הדבר הזה ולכן השאלה חוזרת היא כיצד או האם בכלל ניתן לצאת כך ידי חובה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל