מצוות צריכות כוונה

רבני בית ההוראה
י"ב סיון ה'תשע"ט

שאלה:

שלום וברכה: אדם שקיים מצווה שאין בה מעשה כמו שמיעת שופר, או שמיעת פרשת זכור, ולא כיוון לשם מצווה האם יש דעות שהוא יצא ידי חובה? ואם אין דעות שיצא, הרי יש המון מצוות בתורה שאין בהם קום עשה כמו לא תגנוב , או לא תרצח, והרי אני לא מכוון עליהם כל בוקר שאני לא רוצח ולא גונב לשם מצוות לא תעשה, אז האם לא נחשב לי שקיימתי מצוות אלו?

תשובה:

להלכה קיימא לן שבמצוות דאורייתא מצוות צריכות כוונה, ראה משנה ברורה בסי’ ס בשם הרדב”ז, וראה שם מדעת הסוברים שגם במצוות דרבנן צריך כוונה. לגבי מצוות לא תעשה לא מצינו דין זה של מצוות צריכות כוונה, ובעצם זה שאדם אינו עובר באיסורים אלו די.

4 תגובות

    יהודא:

    אז אם כך, האם גוי שלא חטא בעבודה זרה, שפיכות דמים, גילוי עריות, גזל, אבר מן החי,לא לגדף את השם, האם נחשב לו שקיים מצוות אלו, אם הוא בכלל נוצרי או מוסלמי או סיני?

    רבני בית הוראה:

    כאשר הוא מקבל עצמו כל אלו מתוך אמונה בה’ הוא קיים את חובתו ולא צריך יותר.

    יהודא:

    ואם הוא אכן מאמין באל אחד ללא שיתוף, אך לא מאמין בתורת משה, או שמאמין בתורה אבל בנוסף מאמין גם בקוראן או בברית החדשה, האם נחשבים לו מצוות אלו?
    ומה לגבי יהודים שטוענים שמאמינים בה’ אך לא בתורת משה, או שמאמינים בתורה אבל לא חיים כלל על פי התורה, האם נחשב להם שקיימו שס’ה מצוות לא תעשה?
    תודה מראש.

    רבני בית הוראה:

    מסתבר שלא נחשב להם לכלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *