לתרומות לחץ כאן

מה עושים עם כסף שנמצא בקופת צדקה העולה על גדותיו?

שאלה:

שלום כבוד הרבנים, יש לנו במשרדים כמה קופות צדקה מלאות אבל בלי שמות וכתובות ברורות. יש לנו בעיה למצוא את ה״בעלים״ של הקופות האלה… האם אפשר לתת הכסף ולתת לישיבה אחרת או משפחות נזקקות ? תודה רבה שלמה

תשובה:

שלום רב,

אני מבין שהקופות הללו אינם כלליות. אלא של מוסד מסויים שאף מופיע שמו על הקופה אבל הכתובת אינה ברורה וכד'.

אם כך, זה בעיה לשנות את הייעוד של הצדקה למטרה אחרת. או למוסד אחר. אם המוסד הניח אצלכם את הקופה ואנשים הכניסו צדקה לתוכה, יתכן שזה ממש כאילו בא ליד גבאי שאסור לשנותה, כי הם זכו בזה מדין קנין חצר.

מקורות:

ראה שו”ת מאמר מרדכי סימן טו, לגבי כסף שניתן בתוך קופת צדקה שדינו ככסף שהגיע לידו של גבאי הצדקה ששוב לא ניתן לשנות את ייעודו, משום שקופת הצדקה שייכת לארגון וכד' אליו מיועדים הכספים שבתוכה, וממילא היא קונה את הכסף לאותו מוסד מדין קנין חצר. הלכה זו הובאה גם בשו”ת מהרי”א הלוי ח”ב סי’ מט, שו”ת בית יצחק או”ח סי’ כא, ושו”ת מנחת יצחק חלק ח' סי’ פו, ועוד רבים. לפיכך, יש שיעצו להתנות לכתחילה בזמן שנותנים כסף בקופה זו בפעם הראשונה, שאין אנו רוצים לזכות את הכסף לאותו מוסד אלא עד שיגיע גבאי הצדקה שיבוא לקחת את הקופה. על ידי כך, נוכל לשנות את יעודו של הכסף במקרה שאותו מוסד יתרשל ולא יבוא לבקש את שלו. אולם, אדם שלא התנה כך, לא נוכל לכאורה לשנו את יעודו של הכסף למטרה אחרת או למוסד אחר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל