לתרומות לחץ כאן

חיוב מדין גרמי על הבטחה לחתום על אישור הרחבה

שאלה:

שלום רב כאשר השכנים מקומת הגג ביקשו שאחתום להם על אישור הרחבה הסכמתי בתנאי שהם יתחייבו לי בכתב שהם גם יחתמו לי כשארצה לבנות בחצר. הם הסכימו, הכנתי מסמך, אך בסופו של דבר הם חששו לחתום על מסמך כי לטענתם הם לא מבינים בזה, ולכן עדיף כבר שאני אוציא תוכנית הרחבה רשמית ואז הם פשוט יחתמו עליה. פניתי לאדריכל, הוצאתי תוכנית. לאחר מכן הם ביקשו שאשנה את התכנית כדי שיהיה בה מקום למעלית עתידית עבורם. שיניתי. לאחר מכן הם ביקשו להזיז את המעלית. שיניתי שוב, ולאחר מכן שוב, ושיניתי שוב, באחת מהפעמים הם בעצמם דיברו עם האדריכל כדי להגיד לו היכן הם רוצים את המעלית. לפני מועד החתימה הם הביאו איתם מסמך שבעצם מגביל מאוד את כל השימוש שלי בחצר, והתנאי שלהם לחתימה על התכנית שלי, הוא שאני אחתום על המסמך שהם הביאו. סירבתי, וכאן הפסיק כל המשא ומתן, אני לא חתמתי על הגג והם לא חתמו על התכנית. שאלתי – הם ניתן לתבוע אותם מדין גרמי על הוצאות האדריכל והדפסת התוכניות? הם טוענים שממילא הייתי צריך להדפיס תכנית. אך אין הדבר נכון, אני ידעתי שהם היחידים שעשויים לעשות בעיות ולכן שאלתי אותם מראש האם הם מתכוונים לחתום אם אדפיס את התוכנית, שהרי בלי החתימה שלהם ההרחבה לא תצא לפועל, כל שכן שמלכתחילה רק רציתי שיחתמו על התחייבות עתידית, וכל התוכנית הודפסה בגלל החשש שלהם לחתום. שאלה נוספת – האם ניתן לתבוע אדם הגר בבני ברק בבית דין בירושלים? ידוע לי שהולכים לפי הנתבע, אך האם אפשר להגיש תביעה והוא יוכל לסרב ולהגיד באיזה בית דין הוא מעוניין לדון או שמראש אסור לי להגיש תביעה בעיר אחרת? תודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה,

מעיקר הדין אם הוצאת הוצאות על סמך דיבורם של השכנים, וההוצאה הייתה לחינם, חייבים השכנים לשלם. ולכן אם הדפסת תכנית על סמך הסכמתם שהסכימו לחתום, והם מונעים את התכנית, הם חייבים לשלם על הוצאה שהייתה לחינם. במקרה הנל השכנים יכולים לטעון שהמניעה היא מצידך שאינך מוכן לחתום על המסמך שלהם, וכאשר אתה תחתום להם הם יחתמו לך. וא"כ המניעה לא באה מצידם. ולכן יש מקום לדון בזה האם טענתם תצדק, או שמא אין סיבה צודקת לבקשת שתחתום על המסמך שלהם.

התובע יכול להגיש תביעה בבית דין שבעיר שלו, והנתבע יחליט האם רוצה לצאת מעירו, או לדרוש שהדיון יהיה במקום הנתבע. חשוב לציין שאם הנכס שעליו דנים נמצא בעיר התובע, צריך הנתבע ללכת אחר התובע.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן יד סעיף ה: מי שאמר לחבירו שילכו לדון במקום אחר, ואמר לו לך ואני אבוא אחריך, והלך, והשני לא הלך אחריו, צריך לשלם לזה שהלך כל יציאותיו (מרדכי ס"פ זה בורר). 

מבואר שאם הוציא הוצאות על פי חברו, חייב הלה לשלם לו מדין גרמי. ולכן אם הדפיס תכנית בגלל הסכמת חברו, וחברו חוזר בו, חייב לשלם לו. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל