אמת ושקר ביהדות – יעקב ועשו

רבני בית ההוראה
ח' סיון ה'תשע"ט

שאלה:

בסד שלום הרב! אני מעביר בשיעור נושא המדבר על אמת ושקר. ורציתי להביא את יעקב ועשיו וכביכול השקר של יעקב בגניבת הבכורה וכן המדרש שמספר על אהרון שהיה הולך לזוג הזה ואומר שהם מוחלים וכו… שאלתי היא: איך אפשר להסביר לתלמידים מסורתיים את העניין הזה שכביכול יש כאן שקר?

תשובה:

צריך להסביר להם שאמת ושקר זה לומר את הטוב והישר בעיני ה’. לומר לאדם וואללה כמה אתה מכוער זה לפעמים אמיתי אבל זה מרושע לגמרי… ולכן, מותר לשנות מפני השלום, ומותר לשקר על רוצח המונים כדי להנצל ממנו. ואת זה התורה רצתה ללמד אותנו דוקא אצל יעקב שעליו נאמר “אמת ליעקב”, יעקב הוא סמל האמת ביהדות ודוקא הוא הוכרח לשקר כדי להציל את עתיד האומה היהודית מיד עשו, שתהיה תקומה לישראל על ידי הברכות, וזה היה ציווי על פי נבואה, כמו שאמרה לו רבקה כמבואר בתרגום אונקלוס בפסוק עלי קללתך בני – עלי איתמר בנבואה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *