לתרומות לחץ כאן

האם שימוש בחפץ המושאל מחייב בשמירה

שאלה:

שלום, אני אברך הלומד בכולל באחד מבתי הכנסת באלעד. לצורך מה ביקשתי מראש הכולל כבל מאריך לשימוש בכולל עצמו. הכבל היה בבית הכנסת כשהתקיים אירוע חברתי ולאחר אותו האירוע הכבל נעלם. השאלה היא, היות והכבל היה לפני כן גם כן מונח באותו מקום רק יותר מוצנע (ארון ללא נעילה) האם בעצם השתמשותי בכבל במקום עצמו אני מתחייב עליו כשואל או לא.

תשובה:

שלום וברכה,

בכל השומרים נחלקו הראשונים האם צריך קניין של השומר להתחייב בחיוב שומרים. או שסילוק הבעלים מחייב את השומר. דעת הש"ך שכדי להתחייב צריך שיעשה השומר קניין.

אמנם בשואל חידש הנתיבות ששואל שהשתמש בחפץ השאול חייב בכל דיני שואל, גם אם לא היה קניין. אלא שאם עדיין לא השתמש נחלקו הראשונים האם צריך קניין להתחייב או סילוק הבעלים. אבל אם התחיל להשתמש לכו"ע חייב גם ללא קניין.

לכן השימוש בכבל מחייב כדין שואל. ובסיום ההשתמשות יש להשיב לבעלים או למקום שהיה מוצנע שם. ואם לא החזיר למקומו לא סר ממנו חיובי שמירה.

בהצלחה. 

מקורות:

דיני משיכה בשומרים: שו"ע חו"מ סימן רצא סעיף ה. וש"ך ס"ק יג.

שימוש של השואל מחייב"נתיבות סימן שמ ס"ק ח.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל