לתרומות לחץ כאן

ברכות הריח – עצי בשמים או עשבי בשמים?

שאלה:

שלום וברכה איזה ברכה מברכים על הרחת זעתר? הקלח שלו קשה וקיים בחורף

תשובה:

אינני מכיר איך הזעתר נראה, אבל אם יש לו גזע שנשאר קיים כל השנה וממנו יוצאים גבעולים הברכה היא עצי בשמים.

מקורות:

סיכום הדברים מתוך פסקי תשובות אורח חיים סימן רטז:

א. כל שיש גזע שמוציא ענפים ופרחים, ומהענפים יוצאים גבעולים עלים ופרחים, והגזע קיים משנה לשנה, לדברי הכל הרי הוא בכלל עץ וברכתו בורא עצי בשמים, ואף על פי שהגזע דק ושברירי, וחייבים לסומכו על מקל וכדו'. ובכלל זה ההדסים, הורדים והשושנים, יסמין ורוזמרין והלבונה.

ב. מיני צמחים אשר גדלים כאילן (וכנ"ל אות א'), אך הם עונתיים דהיינו שבגמר עונתו הגזע נקמל ומתייבש ונפסד, אבל השורש שבאדמה נשאר קיים ובעונה הבאה מוציא השורש שוב גזע עלים ופרחים, ג"כ מברכין על ריחם בורא עצי בשמים, ובכלל זה הוא החבצלת.

ג. מיני צמחים אשר גדלים כאילן (וכנ"ל אות א') אך הם עונתיים, ובגמר העונה נובלים ונקמלים יחד עם השורש, ויש לזרעם בכל עונה ועונה מחדש, מצינו דיעות בפוסקים בענין ברכתם, ולכן יש לברך עליהם 'בורא מיני בשמים' ובדיעבד אם בירך בורא עצי בשמים יצא.

ד. מיני צמחים ושיחים וכדו' אשר השורש נשאר קיים משנה לשנה (וא"צ לזרוע בכל עונה מחדש) והענפים יוצאים מהשורש עצמו, ג"כ נחלקו הפוסקים בדינו ומברכים מספק בורא מיני בשמים, ואם בירך בורא עצי בשמים יצא.

ה. וכמו"כ בכלל הספק צמח אשר השורשים והצמח, קיים משנה לשנה, אך גזעו רך ודק ושברירי ואין הוא מוציא ענפים מגזעו, אלא הגבעולים העלים והפרחים יוצאים מהגזע הרך, וכגון צמח היערה (מטפס) שיש בו פרחים ריחניים, ומספק יש לברך בורא מיני בשמים, ואם בירך בורא עצי בשמים יצא.

ו. וכל הנ"ל מיירי שהגזע יש בו איזה עובי וקושי מסויים לכל הפחות כגבעולי הפשתן, אבל הצמחים והשיחים והדשאים למיניהם שגבעולים רכים כעשב, אף על פי שהם מתקיימים ועומדים משנה לשנה, וכגון עלי הנענה, ברכתן בורא עשבי בשמים.

ז. ואין צריך לומר בפרחים עונתיים לסוגיהן (שאינם מתקיימים משנה לשנה) אף על פי שגבעוליהם קשים יותר מגבעולי הפשתן, כיון שאין מוציאים ענפים מהגזע כאילן, דינם כעשבים, ואם ריחם מבושם מברכים עליהם בורא עשבי בשמים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל