לתרומות לחץ כאן

לקחת את התפילין למטוס בשבת?

שאלה:

שלום. חבר שלי מניח תפילין באופן קבוע. בעוד יומיים טס למכסיקו הוא חוזר בעוד שלושה שבועות בשבת.! האם לקחת את התפילין האם זה חילול התפילין.? תודה .

תשובה:

שלום רב

התפילין כשרות ואין לכך כל קשר לענין. אבל הסיפור עצמו מצער ביותר! חשוב לדעת, אסור לחלל שבת בשום אופן גם אם הדבר כרוך בצער רב והפסד כספי ניכר ועגמת נפש וכו’ וכו’, לחלל שבת אפשר רק כאשר הדבר כרוך בפיקוח נפש ממש, לצורך הצלת חיים כמו חולה מסוכן שחייב לנסוע לבית חולים. יהודים בכל הדורות מסרו נפש על קדושת השבת! חלילה לנו לנסוע בשבת בגלל הקדמת טיסה וכיוצא בזה. ובזכות שנשמור היטב על קדושת השבת, השבת שהיא מקור הברכה.שומרת עלינו.

תזכו לשפע ברכה והצלחה בכל הענינים, ולעמוד איתן מול כל נסיון של פגיעה בקדושת השבת, מי ששומר על השבת השבת שומרת עליו.

אדם שנאלץ לנסוע מחמת פיקוח נפש – חולה שזקוק לטיסה מצילת חיים בחו"ל, כאשר לא יהיו תפילין במקום שיגיע לשם, מותר לקחת עמו תפילין ובלבד שלקיחת התפילין מהבית ועד המקום שיגיע לשם תיעשה על ידי גוי, אחרת זה חילול שבת [לא מקלקל את התפילין אבל חילול שבת].

באופן שאין שם גוי שיוכל לשלוח עמו את התפילין, וכשיגיע למקומו לא יהיה לו אפשרות לקבל תפילין בכלל דהיינו שיהיה הרבה ימים בלא תפילין, המיקל לקחת את תפיליו עמו ויקחם בשינוי [דהיינו להניח בתוך תיק ולסחוב על הכתף] יש לו על מי לסמוך [שוב בפיקוח נפש, אחרת אסור לו לטוס בשבת כמובן].

מקורות:

הטיסה בשבת כוללת בה איסורים רבים, ופשוט שאין להקל בזה כלל וכלל אם לא במקום פיקוח נפש.

הכלל הוא שאדם פטור מן המצוה כאשר יש איסור שבת שמונע ממנו זאת, אפילו אם האיסור הוא איסור מדרבנן, ומשום כך אדם שאין לו שופר ויש שופר על גבי אילן פטור מתקיעת שופר בראש השנה משום איסור דרבנן, וע”ע חשוקי חמד (על מס’ שבת דף צב.) שמנה 4 איסורים שעלולים לעבור כשמוציאים תפילין במקרה כעין זה,

במקרה שיהיה ימים רבים בלא תפילין ואין אפשרות להביא לו תפילין עי’ שו”ת חלקת יעקב (או”ח סי’ קי) שהקיל בזה במקרה של חייל שיוצא למלחמה ויהיה הרבה ימים בלא תפילין, באופן שלוקח כלאחר יד.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל