לתרומות לחץ כאן

הנאה מחניה חינם עם תג נכה שלא על שם הנהג

שאלה:

בס״ד שלום רב, אבי שיחי׳, נתן לי במתנה רכב עם תג נכה על שמו. אם אני מחנה בכחול לבן אני פטור מלשלם דמי חניה. האם זה בסדר? אני רק מדגיש שאני לא מדבר על שימוש בחניית נכים, אלא הנאה מחניה חינם למרות שהתג לא על שמי, אלא על האוטו. תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

אם מבחינה חוקית הרכב שרשום על שם אביך פטור מאגרת חנייה, מותר לך לנצל את החוק לטובתך. וכדין פרצה בחוק שכתבו הפוסקים שמותר לנצל פרצה בחוק, ולא תולים באומדנות לאסור.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה פתחי חושן חלק ה (גניבה ואונאה) – פרק א הערה ה.

ונראה שמותר להבריח המכס ע"י ניצול פרצה בחוק, ואף להערים באופן המותר, כדמוכח מדברי הריב"ש סימן ב (כפי שנראה מדברי הכנה"ג בגופא דעובדא) במקום שמחוק המלך הוא שאם הסחורה שייכת לאחד מבני העיר פטורה ממכס, ושל בני עיר אחרת חייבת, ושולחים סחורה ע"י אחד מאנשי העיר שפטור ממכס, שאם נותן לו הסחורה במתנה שעי"ז יחשב כאילו היא של הפטור ממכס שיוכל להשבע על כך, אינו מועיל, שהרי לא כיון למתנה גמורה, וגם השליח לא נתכוין לזכות בה, אבל יכול לתת הסחורה לשליח במתנה ע"מ להחזיר (שדינה כמתנה גמורה) לו או לפלוני היושב באותה עיר, ולאחר שנשבע שהסחורה שלו יחזירנו לאותו פלוני ובזה מקיים תנאי ההחזרה, ואח"כ יחזור ויקחנה ממנו ויעשה שליחותו, וכתב עוד הריב"ש שצריך שיזכה המשלח בקנין לאותו פלוני שיזכה בה קודם שיוצא השליח לדרך, דאל"כ הוי כהולך דלא הוי כזכי במתנה. ומה שימשוך אח"כ הסחורה לא יועיל, שבשעה שהגיעה הסחורה לנמל כבר זכה המוכס בחוקו, עיין שם. ובשו"ת רשד"ם חו"מ סימן קצא דן בראובן ושמעון שותפים וראובן קנה סחורה בסלוניקי עבור השותפות, והוא כתושב העיר פטור ממכס, מה דין המכס לגבי חלקו של השותף השני שאינו מתושבי העיר, והעלה שאם קונה ראובן הסחורה לשותפות, אף על פי שמקבל עליו אחריות עד שיצא מן העיר, אין דין הסחורה כאילו של ראובן להפטר מכל המכס, ואם קונה הסחורה לעצמו ואחרי צאתו מן העיר מזכה מחציתה לשמעון פטור מן המכס, והוכיח כן מדברי הריב"ש דלעיל, דאע"פ שבדעתו להחזיר הסחורה מכח התנאי חשיב כשלו, וכ"ש כשעדיין לא זכה בו.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שלום לרבנים

    בשביל שלא ייצא מכשול אולי חשוב להבהיר את הנושא

    אין מושג כזה שהרכב לכשלעצמו פטור מאגרת חניה.

    הציטוטים דלהלן הן מאתר משרד התחבורה:

    "השימוש בתג מותר רק ברכב המשויך לתג, ורק אם הנכה נמצא ברכב (כנהג או כנוסע)."

    וכן:

    "לתשומת ליבכם – תג החניה הוא אישי, וניתן לשימוש רק בעת נסיעת הנכה ברכב. נכה הנותן את תג החניה שקיבל לשימוש אדם אחר עובר עבירה פלילית, וצפוי לעונשים הקבועים בחוק."

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל