שאלה:
בס"ד שלום רב 1.במוצאי שבת קודש וליל יום טוב הקרוב, עדיף להדליק את הנרות מייד לאחר צאת השבת אחרי ברכת המבדיל בין קודש לקודש או שראוי קודם להתפלל ערבית ולומר ותודיענו ואז להדליק ? בכל מקרה חובה להדליק לפני הקידוש ? 2.בברכת מאורי האש בקידוש והבדלה יש להביט בנר נשמה שממנו הודלקו נרות החג או בנרות החג עצמם שאינם אבוקה ? ולא מסתכלים בציפורניים אלא רק מביטים כשמברכים ? 3.נר נשמה שהודלק מערב שבת, מותר להזיז ממקום למקום לצורך העברת האש לנרות יום טוב ? ביום טוב יש רק סעודה בליל יום טוב (מוצאי שבת) ובבוקר ? אין צורך לקיים עוד סעודת פת שלישית ? 4. סעודת שלישית של שבת הרובה מותר לסעוד עד 17:30 ? כשהשקיעה ב 19:50 ? 5. במוצאי יום טוב , עורכים הבדלה בברכת הגפן והמבדיל בלבד , ללא שאר הברכות וללא הפסוקים , ובסיום ההבדלה נהוג כמו במוצאי שבת לזמר " המבדיל בין קודש לחול חטאותינו הוא ימחול… " ועורכים סעודה מלווה ? שבת שלום וחג שמח
תשובה:
שלום וברכה
1. עשי כרצונך, העיקר להדליק לפני קידוש.
2. בנרות החג.
3. מביטים בציפורניים.
4. נר נשמה שהודלק לעילוי נשמת נפטר הוא מוקצה, אבל נר נשמה שהודלק כדי להדליק ממנו, מותר בטלטול.
5. אין סעודה שלישית ביום טוב.
6. לכתחילה אכן יש לגמור לפני שעה עשירית בדיעבד אם אוכלים רק מעט – כזית, אפשר גם אחר כך.
7. הבדלה במוצאי יום טוב רק הגפן וברכת הבדלה, אבל אין ענין של מלוה מלכה במוצאי יום טוב.
חג שמח.
מדוע נר נשמה שהודלק לעילוי נשמת נפטר הוא מוקצה?
הרי הוא ראוי לשימוש – להאיר, וגם לקחת ממנו אש אם צריך!
ראה שו”ת שבט הקהתי ח”ג סי’ רצה על פי הרמ”א בסי’ שסד, שכל דבר שנעשה לצורך המת ולכבודו נאסר בהנאה.
השאר תגובה