שאלה:
קרע כסותי והפטר. האם יש איזה צד לומר, שאם שרף את הבגד יהי' חייב, כיון ששינה ממה שאמר לו בעל הבגד, או היות ונתן לו רשות להזיקו ולהפטר אין חילוק באיזה אופן הוא הזיק.
תשובה:
שלום וברכה,
אדם שאמר קרע כסותי והיפטר, פטור המזיק. ונחשב שמחל בל הבגד על תשלומי הנזק. אין הבדל באיזה צורה הזיק את הבגד – בין בקריעה בין בשרפה – פטור המזיק מתשלומים.
בהצלחה.
מקורות:
בגמרא ב"ק דף כז ע"א מבואר שאם אמר לו קרע כסותי היפטר והניח גחלת על הבגד של עבד, או על השור – פטור המזיק. מבואר שאם אמר קרע כסותי והיפטר – פטור גם אם הזיק על שרפת הבגד.
אם סברא היא נקבל, אבל מהגמ' אין ראי'. כי הגמ' מדברת על כל מיני הזקות, שבור כדי, קרע כסותי, או אם הניח גחלת על בגדו [הועיל ויכול לסלקו, ה"ז כאילו אמר שרוף כסותי, וחייב הועיל ולא אמר והיפטר] אבל הגמ' לא מדברת באופן שאמר קרע כסותי והמזיק שרף את אותו הכסות, וזוהי היתה השאלה.
אתה מבאר את הגמרא שמדובר שאמר שרוף את הבגד, ולא מדובר שאמר לו קרע כסותי, והשני הניח גחלת. אולי… אבל מסברא אין הבדל, ואם נתן לו רשות להזיקו, פטור המזיק, ולא משנה באיזו צורה הזיק.
השאר תגובה