לתרומות לחץ כאן

ירידת הדורות – מדוע?

שאלה:

הערב שאל אותי חבר מה הכונה במושג של ירידת הדורות, האם הכונה היא שיש תהליך טבעי שה' טבע שלאט לאט לקראת הגאולה אנשים יש להם פחות כוח לעמוד בנסיונות? האם הכונה היא שיש מבול של נסיונות קשים? אולי שני הצדדים נכונים? האם זה מצב שפשוט צריך להשלים איתו? האם יש הסבר וצורך בתהליך הזה? ומאידך דור זה אומנם מלא בצדדים לא הכי טובים ומאידך יש בו הרבה דברים שדורות לא היה בעם ישראל כגון שפע של לומדי תורה?

תשובה:

שלום וברכה

על פי האר"י סדר תיקון העולמות הוא בסדר יורד מלמעלה למטה, והיינו, שכיון שכל העולמות העליונים נמשלים כביכול לגוף האדם, הרי שכל חלקי גופו העליונים כבר נתקנו ובדור שלנו לפני ביאת המשיח אנחנו מתקנים את בחינת העקב, שהוא כידוע האיבר הכי גס באדם, כמעט ואין בו תחושה, ולכן יש נסיונות קשים מצד אחד, ומצד שני כיון שהעולמות מתוקנים כמעט לגמרי [לא מורגש לנו באופן אישי כי אנחנו עמוק בעקב, אבל זו המציאות] יש גילויים בתורת הסוד שלא היו בתקופת הראשונים. למשל, האר"י הק' גילה לפני 500 שנה את סדרי העולמות העליונים מה שלא היה ידוע עד זמנו בצורה כזו.

הדבר הזה גורם בצורה הכי בולטת את ירידת הדורות באופן ידיעת והבנת התורה, וזה כל לומד מבין… לוקחים מאמר שנכתב לפני 200 שנה ולא מבינים כיצד בן תמותה יכול להגיע להיקף ולעומק כאלו…

שנזכה לגאולה השלמה!

חודש טוב ומבורך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אני מבין מדברי הרב שכל המושג ירידת הדורות לפי האר"י זה רק לגבי ידיעת התורה,ודבר זה קשה לי כי אנחנו רואים כיום תופעות על טבעיות כגון נתק בין בעל אברך ואך שהבית נראה(בלי לפרט)ונתק מוחלט בין קרבה אמיתית לה' לחיי היום יום,ואני חשבתי שזה קשור לירידת הדורות?

  2. לגמרי לא אמרתי דבר כזה! ההיפך, כיון שאנחנו בעקב יש הרבה נסיונות קשים ותועבות שלא היו בדורות קודמים, אבל חשוב לדעת לגבי הנתק שאתה מדבר עליו, הוא לא גזירת הכתוב… אדם שיאמר גמרנו יש ירידת הדורות ככה זה, ממש אינו צודק! יש לעשות הרבה עבודה פנימית, ללמוד כל יום דברי מוסר השקפה ועבודת ה', לקבל חיזוקים להתבונן ולהתקדם. שנזכה!

  3. אפשר גם לראות את זה אחרת… האדם כל כך גשמי, ראה כמה אנשים מצליחים להתחבר ללימוד התורה ברמה כזו שהיא עיקר עיסוקם במשך היום…. תמיד טוב להסתכל חיובי…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל