לתרומות לחץ כאן

מצות תלמוד תורה באמירת תהילים

שאלה:

הרה ישלי שתי שאלות 1 אם תהילים זה תפילה להשם או שזה כמו ללמוד תורה מספר הלכות משו 2מי שקם ב1 יכול לקרוא ברכות התורה ואם לא לא יכול לשמוע ספר תורה?

תשובה:

שלום וברכה

1. דוד המלך ביקש מבורא עולם שאמירת התהילים תחשב לאומרם כאילו למד נגעים ואהלות שאלו המשניות הכי קשות! כך שודאי מקיימים מצות תלמוד תורה באמירת התהילים, יחד עם זה יש לשאוף ללמוד גם הלכה וגמרא כל אחד לפי כוחו והבנתו.

2. מחצות הלילה ניתן כבר לומר ברכות התורה.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. ידועים דברי הנפש החיים(כעת לא זוכר מקומו) שיש ביטול תורה באיכות כגון שיכול ללמוד ברמה גבוהה ולומד ברמה נמוכה.
    וכמדומה לי ששם כתב שאף שדוד ביקש שקריאת תהילים תחשב כעסק התורה אך לא מצאנו שהשם הסכים על ידו(כל זה כתבתי מהזכרון אך ברור לי שראיתי דברים אלו כתובים ואולי בשם אחר).
    ואם שגיתי איתי תלין משוגתי.

  2. מחילה,לכאורה אדם שישן שנת קבע(על מיטהבאורך חצי שעה),וקם ללמוד תורה ,יכול וצריך לברך לפני חצות אפילו.אני לא צודק כבוד הרב?

  3. לא שגית, אבל מלבד המחלוקת שבענין זה מכל מקום ודאי שי בזה מצות תלמוד תורה, ולענין האיכות כל אחד יעשה כפי כוחו השואל אינו מורגל בלימוד.

  4. באופן כללי, אם ישן שינת קבע על מיטתו אפילו בתחילת הלילה, עליו לברך ברכות התורה מיד כשהוא קם אם רצונו ללמוד. ואם נרדם אחר כך שוב וקם אינו מברך שוב ברכות התורה. אלא שבאופן זה, כדי שלא להכנס לספק ראוי שיכוין בברכתו שאינו רוצה לצאת ידי חובה אלא לזמן שהוא ער ואם ירדם יצטרך לברך שנית.

    במקרה שהלך לישון בתחילת הלילה בכוונה תחילה על דעת לקום כעבור שעה שעתיים וללמוד, נחלקו הפוסקים אם שינה זו נחשבת הפסק ולחייבו על ידי כך לברך ברכות התורה כשיקום.

    ראה שו”ע סי’ מז סעי’ יב – יג ובמשנה ברורה שם ס”ק כח – כט. ובערוך השולחן הוסיף, שאם הוא יודע שהוא מתעתד לחזור לישון אין הוא חייב לברך אלא אם כן היה הדבר לאחר חצות הלילה.

    על מחלוקת הפוסקים במי שישן בתחילת הלילה מתוך כוונה לישון לאחר מכן פעם נוספת את שנתו העיקרית, ראה שו”ת מהרש”ם ח”ג סי’ שלז שחייב לברך פעמיים אך כדי לצאת מן הספק יעשה תנאי כנ”ל, ולעומתו בשו”ת קרן לדוד סי’ יא ותשובות והנהגות ח”א סי’ טז שמברך לאחר השינה העיקרית שביניהן, וע”ע מש”כ בזה בשו”ת מנחת יצחק ח”י סי’ ז.

  5. הרב הכוונה אם שקוראים קוראים את זה להשם או שקוראים לעצמי למי לכוון כאילו הכוונה אם זה כמו שקוראים ספר רגיל או שזה קוראים להשם כמו שמתפללים להשם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל