לתרומות לחץ כאן

שימוש בחפץ שהובא ברכב באיסור בשבת

שאלה:

בוקר טוב לרב, אני בתהליכים של שמירת שבת. משתדל, מצליח, מצליח חלקית לפעמים. לצערי. לפני חודש בערך נסעתי לחבר בערב שבת לצערי וקיבלתי ממנו איזה חולצה וחזרתי הביתה. מאז אני לא יודע אם אני יכול ללבוש אותה כי נסעתי וחזרתי ממנו בשבת עם החולצה. מה לעשות? תודה מראש

תשובה:

שלום ידידי,

המקרה אכן כואב ומצער מאוד, לנסוע בשבת זה אין ספור איסורי תורה בכל לחיצה על הדוושה, אבל בורא העולם ודאי רואה בצערך ובקבלתך הטובה שלא לשוב בעזרת ה' לחטא זה עוד, ואין אהוב ורצוי לפני בורא העולם יותר מבעל תשובה.

לגבי החולצה, בדיעבד יש להקל בשעת הדחק כמו זו שלך.

מקורות:

הראשונים במסכת עירובין דף מא ע”ב נחלקו האם קיים איסור להנות ממעשה שבת כעין זה שלא נעשתה מלאכה בגוף הדבר, וכגון שהגיע חפץ מחוץ לתחום שבת או על ידי רכב. התוספות הרשב”א והריטב”א בתירוצם הראשון שם הבינו שאין להקל בכך אלא באיסורים דרבנן כמו איסור תחומין, ולא באיסור מהתורה כמו בנסיעה ברכב. אולם בתירוצו השני כתב שם הריטב”א בשם רבינו יונה, שאיסור מעשה שבת נאמר רק כאשר נעשה מעשה בגוף הדבר כמו בישול, ולא בהבאתו לבד. אלא שאם נעשה הדבר במזיד, קנסו חכמים באיסור מיוחד שלא להשתמש בו. וראה בהרחבה בשו”ת מנחת שלמה סי’ ה אות ב. להלכה, כתב בחיי אדם להקל בזה בשעת הדחק כמו במקרה שלך, והובא בביאור הלכה תחילת סי’ שיח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל