לתרומות לחץ כאן

קנסות בחוזה מכירת דירה – האם יש איסור ריבית

שאלה:

שלום וברכה ברצוני לשאול אדם שחתם חוזה התחייבות היא לקנות דירה או שיש התחייבות כסף בתאריכים המוסכמים, הנפק"מ בריבית האם באופן של קנסות הקנס הוא ריבית או מכיוון שאין כאן חוב אמיתי אלא רק התחייבות לרכוש דירה הרי שאין דין ריבית על הקנסות אלא אדרבה אולי יהיה דין פסיקה בהוזלה על התשלום המוקדם

תשובה:

שלום וברכה,

במכירה סתמית כשיש קנסות כספיות באיחור התשלום, נחשב לריבית. אמנם במכירת דירה לרוב יש תנאי בחוזה שמסירת החזקה תהיה בסיום התשלום, ולכן כל עוד שלא סיימו את התשלום אין חוב על הדירה, והקנס פירושו שמעלה את המחיר של הדירה, ולכן בהתחייבות לקנות, או בחוזה שיש את התנאי הנ"ל אין איסור ריבית כלל.

כמו כן אין איסור של פסיקה בהוזלה, כיון שאם משלם עכשיו מקבל עכשיו את הדירה. ואם משלם מאוחר המחיר יהיה יקר יותר, ויקבל כשישלם. האיסור נאמר שמשלם זול עכשיו ומקבל מאוחר. או שמקבל עכשיו ומשלם יקר מחמת שמאחר את התשלום.

בהצלחה.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לא הבנתי כלל וכלל לפי מה שאתם טוענים הרי בחוזה כתוב שהקונה לא יקבל את הדירה עד סיום התשלום ובחוזה התשלומים מחולקים לכמה וכמה תשלומים כך יוצא שהו מקבל את הדירה רק לאחר זמן ואם היה משלם רק בסוף היה משלם יותר משום הקנסות ורק בגלל ששילם בזמן שילם זול יותר בו בזמן שעבור כסםו לא קיבל שום תמורה שהרי כתוב בחוזה שמסירת החזקה היא רק בסיום התשלום.

  2. מוכר שמתנה עם הלקוח, אם תקנה היום את החפץ תשלום 100, ואם תשלם מחר ותקנה מחר תשלם 120, אין כאן ריבית כלל, כיון שקובע שהמחיר היום הוא כו"כ. ומחר כו"כ. האיסור נאמר אם קונה היום – עושה קניין משיכה, ומתנה שאם ישלם היום ישלם 100, ואם מחר ישלם 120, בזה יש איסור ריבית, כיון שהאיחור בתשלום גורר קנס. אבל במקרה הראשון זה לא איחור בתשלום, כיון שהמכירה לא נעשית היום רק מחר. ולכן כאשר יש חוזה בדירה שמתנה שהמחסירה תיעשה בסיום התשלום, אין איסור ריבית, כיון שדומה למקרה הראשון שמתנה שהמחיר היום הוא כך ומחר כך, והקניין נעשה מחר.

  3. א- עדיין יש בעיה לעניין כל התשלומים שהקונה משלם בהתחלה- ובדוקא בגלל שהמכירה איננה מתקיימת עדיין עד התשלום האחרון יתכן שיהיה בזה משום איסור פסיקה – כיון שהוא משלם מראש ועדיין אינו מקבל את הדירה לחזקתו עד התשלום האחרון -א"כ אם הדירה הוא עדיין בבניה (וכ"ש כשהוא על רק "על הנייר") – ושווי הדירה שהוא יקבל עם התשלום האחרון יהיה שווה יותר מסך התשלומים שהוא שילם – לכאורה יש לאוסרו משום פסיקה.
    [פעם היו פותרים בעיה זו על ידי העצה של "קנה לפי מעותיך – שהוא קונה חלק בדירה ביחס למה שהוא משלם כל פעם – אבל היום כותבים במפורש בחוזים שאין שום בעלות על הדירה עד התשלום האחרון – וגם הרבה פעמים שאין מספיק שווי בדירה (כשעדיין לא נגמר או על הנייר) ומשלם יותר מכפי שוויו ורק לבסוף הוא מרוויח את עליית הערך בגמר הבנייה.
    עוד בעיה שצריכה שימת לב הוא באופן שהמוכר נותן לקונה להיכנס לגור בדירה לפני גמר התשלום (יותר מצוי שזה קורה ממש לקראת התשלום האחרוון)- ואז כיון שלא קנה הקונה את הדירה עד גמר התשלום הדירה עדיין שייכת למוכר ומה שהוא נותן לקונה לגור שם זה ריבית על התשלומים שהוא כבר קיבל מהקונה – ובאופן זה צריך או שהקונה ישלם שכירות למוכר על הזמן שגר שם לפני גמר התשלום או שיכתבו שחלק מתשלום מחיר קניית הדירה הוא עבור השכירות – ומחיר הקנייה הוא המחיר הרשום פחות סכום זה.
    בגלל סיבות אלו ועוד כמה פרטים שבקלות אפשר להיכשל באיסורי ריבית חמורים בזמן קניית ומכירת דירות – הכרחי מאוד שיצורף היתר עיסקה מהודר לחוזה השכירות ויכתבו בחוזה שכל החוזה כפוף להיתר עיסקא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל