לתרומות לחץ כאן

מתי חייבים שיהיו התפילין על האדם?

שאלה:

בע”ה שלום וברכה לצוות ההוראה “דין” היקר , ברצוני לקבל מענה תורני-הלכתי מפורט עם מקורות לגבי השאלה הבאה : האם יש חיוב תפילין – בימות חול , כמובן – על החלק : א. שחרית : ותתפלל חנה … ב. שחרית : לשם יחוד ג. שחרית: חלק העקידה ד. שחרית : לעולם יהא אדם יר"ש … – הדבר שהבטחתנו ע"י צפניה חוזך ה. שחרית : חלק קורבן התמיד של הבוקר ו. שחרית : חלק פיטום הקטורת ז. שחרית : סדר המערכה מאת אביי – שיהא שיח שפתותינו זה … ח. שחרית : איזהו מקומן של זבחים … ט. שחרית : בשלוש עשרה מידות התורה נדרשת … י. שחרית : יהודה בן תימא אומר … – שתבנה ביהמ"ק במהרה בימינו … י"א . שחרית : הודו – ארוממך ה' כי דליתני ולא שמחת אויבי לי … י"ב . שחרית : הכרזת מלכות ה' + הושיענו ה' אלהינו וקבצנו והצילנו מן הגויים + למנצח בנגינות מזמור שיר … י"ג . שחרית : פסוקי דזמרה י"ד . שחרית : ק"ש וברכותיה ט"ו . שחרית : תפילת העמידה ט"ז. שחרית : וידוי , תחנון ונפילת אפיים י"ז . שחרית : קריאת התורה של שני וחמישי – יהללו שם ה' כי נשגב שמו לבדו … (כולל : אשרי יושבי ביתך , למנצח מזמור לדוד יענך ה' ביום צרה , ובא לציון גואל ) ח"י . שחרית : בית יעקב + שיר המעלות לדוד לולי ה' שהיה לנו י"ט . שחרית : שיר של יום + הושיענו כ' . שחרית : קווה אל ה' חזק ויאמץ לבך + אין כאלהינו … כ"א : שחרית : תנא דבי אליהו כל השונה הלכות … + אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם … + עלינו לשבח כ"ב : שחרית : שלשה עשר עיקרים ועשר זכירות כ"ג : מנחה : לשם יחוד כ"ד : מנחה : למנצח על הגיתית לבני קרח מזמור … + חלק קורבן התמיד של בין הערביים כ"ה : מנחה : חלק פיטום הקטורת + אשרי יושבי ביתך … כ"ו : מנחה : תפילת העמידה כ"ז : מנחה : וידוי , תחנון ונפילת אפיים כ"ח : מנחה : מזמור לאחר וידוי + עלינו לשבח … תודה רבה , המשך שבוע טוב (ושבת שלום) , עומר שמח ומחכה לתשובתכם .

תשובה:

שלום וברכה

אני תקווה שהשאלות שאתה שואל אכן מענינות אותך ואני לא טורח לחינם… כל כך הרבה שאלות בכל כך הרבה תחומים, אני בשמחה עונה אם אכן יש בזה צורך ואתה נהנה, בשביל זה אני כאן בעז"ה.

לעצם הענין, חשוב לדעת, בעצם אין קשר בין מצות תפילה למצות תפילין, אלו שתי מצוות נפרדות שאין ביניהן קשר. במקור היו מניחים תפילין כל היום, אבל כיון שהתפילין צריכים גוף נקי וזהירות מקלות ראש, עושים את המינימום שהוא בשעת התפילה בבוקר. כמו כן יש הקפדה מיוחדת שיהיו תפילין על האדם בשעת קריאת שמע, כיון שהוא מזכיר אותן בקריאת שמע ואם אינו מניח זה נראה שהוא אומר שקר.

לכן אין מקום לשאול על מזמורים מסוימים אם יש חובת תפילין או לא, כיון שהחובה אינה כזו מדוייקת, כי בעצם אין קשר בין הדברים. אלא שלמעשה נהגו שכל תפילת שחרית יהיו התפילין על האדם.

על פי סוד הדברים, יש ענין שיהיו התפילין על האדם שלוש קדושות וארבעה קדישים, שלושת הקדושות הם קדושת יוצר חזרת הש"ץ וקדושת ובא לציון, וארבעה קדישים שזה לפני התפילה אחרי ישתבח, לפני אשרי ואחרי ובא לציון, ואז אפשר להוריד, ולפי האר"י אין להוריד עד אחרי עלינו לשבח.

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל