לתרומות לחץ כאן

שכח לברך שהחיינו על פרי חדש

שאלה:

אכלתי פרי חדש ושכחתי לברך שהחיינו. האם אפשר לאכול עוד מאותו פרי ולברך עכשיו שהחיינו?

תשובה:

שלום וברכה

אם אתה עדיין באכילה הראשונה אפשר לברך, אבל אם עבר זמן וכבר הסחת דעת, נחלקו בזה הדעות ולמעשה יש להמנע מלברך.

מקורות:

אם שכח ולא בירך על הראייה הראשונה, כתב רבנו מנוח (על הרמב”ם, ברכות פרק י) שאינו מברך אלא בראייה הראשונה, ולא בראייה שנייה. הטעם לכך הוא שהברכה נתקנה על הנאת ראייה, ואין לאדם הנאת ראייה אלא בפעם הראשונה, ולא בפעם השנייה.

אולם הרמ”א (סע’ ג) פסק כדעת האגור המובא בבית יוסף, שאם לא בירך בראייה ראשונה יכול לברך בראיה שנייה. ה’משנה ברורה’ מבאר (ס”ק יג) ש”הרי אנן נהגינן דאין מברכין עד שעת אכילה אף שראה כמה פעמים מקודם”, אבל עוד הוסיף: “ואם לא בירך בשעת אכילה ראשונה, שוב לא יברך על אכילה שנייה. וכל שכן שלא יברך על אותה אכילה עצמה אף שעדיין לא נתעכל הפרי”.

למרות הוראה זו, ב’שער הציון’ (ס”ק טו) הביא את דברי הגר”א בשם מהרי”ל שיכול אדם לברך על הפרי בפעם השנייה אם עדיין שמח לבו מחידוש הפרי. הוראה זו תואמת את דברי ה’חתם סופר’ דלעיל, לפיהם יש לברכה מימד סובייקטיבי חשוב, וכיון שעדיין מרגיש שמחת הלב על חידוש הפרי, רשאי לברך ברכת ‘שהחיינו’.

מדברי ה’משנה ברורה’ משמע שהעיקר להלכה הוא שלא לברך באכילתו השנייה (שכן סתם ב’משנה ברורה’), אבל נראה שאם עדיין נמשכת אכילתו הראשונה, אלא ששכח לברך קודם האכילה, עדיין רשאי לברך, כיון ששמחת החידוש נמשך באותה האכילה. כך הורה בספר ‘קצות השלחן’ (בדי השולחן, סג, ט).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל