התחילו קריאת התורה בעשרה ויצאו מקצתם

רבני בית ההוראה
כ"ב אייר ה'תשע"ט

שאלה:

שתי שאלות 1.מניין מצומצם ויצא העשירי בזמן קריאת התורה העולה יגיד ברכה אחרונה? מה לגבי שאר העולים לעניין הברכה??? 2. הקדיש יתום כמה מתוך המניין יכולים לומר קדיש יתום?? האם הרוב כלומר שישה יגידו קדיש וארבעה יענו אמן או צריך רוב לעניות אמן?

תשובה:

שלום וברכה

בשו”ע סי’ נה סעי’ ג מבואר, שאם התחילו ענין בעשרה ויצאו מקצתם ונשארו לפחות שישה, גומרים את אותו ענין עד הסוף, למשל, התחילו חזרת הש”ץ, גומרים עד הסוף כולל קדיש תתקבל השייך לחזרת הש”ץ אבל לא קוראים בתורה שזה ענין אחר, התחילו קריאת התורה גומרים את כל הקריאה עם הברכות, ראה סי’ קמג סעי’ א ומשנה ברורה שם, שמעלים את כל שבעת הקרואים בשבת, אבל לא מוסיפים עליהם וגם לא קוראים הפטרה.

לגבי קדיש אין הלכה שהרוב יענו אמן. באופן כללי המנהג הקדום בקהילות אשכנז שרק אחד אומר קדיש, כאן בארץ התקבל מאוד המנהג הספרדי שגם כמה אבלים אומרים קדיש יחד. כמובן שמי שאינו אבל לא יאמר קדיש, ומאוד חסר טעם מה שיש נוהגים תמיד לומר קדיש עם האבלים גם כשהם עצמם לא אבלים.

ערב טוב

2 תגובות

    אייל:

    שלום
    רציתי לשאול,
    הילקוט יוסף סימן קכד סעיף כן
    אומר שלדעת השוע לא אומרים קדיש תתקבל.

    רבני בית הוראה:

    נכון, לא ידעתי את דבריו, עכ”פ לדעת הרמ”א אומרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *