לתרומות לחץ כאן

הפיכת הלואה לעיסקא

שאלה:

היתר עיסקא על הלואה שכבר נעשתה ראובן הלוה לשמעון סך של שלוש מאות אלף ש"ח בריבית ללא היתר עיסקא [המעשה היה שראובן לוה הוציא משכנתא מהבנק והלוה את זה לשמעון בתנאי ששמעון ישלם את הריביות שהוא משלם לבנק, ולא ידע שיש בזה איסור שזה נחשב כהלואה בריבית ממנו לשמעון כמבואר בט"ז ק"ע סק"ג, אמנם יש שמקילים בזה אך הכרעת הפוסקים להחמיר ואכ"מ], את הכסף לקח שמעון ושילם עבור דירה שהוא רוצה לקנות, אמנם הדירה עדיין אינה שלו והיא כעת במצב של הערת אזהרה, ורק בעוד כחודשיים היא תהיה שלו, לאידך יש לשמעון דירה משלו שנמכרה לעוד חודשיים [זאת אומרת, הלוקח שילם לשמעון, כסף והדירה תעבור לרשותו בעוד חודשיים, במקביל לזמן ששמעון יקבל את הדירה שקנה], כעת ראובן ושמעון רוצים להפוך את ההלואה שיהיה ע"פ היתר עיסקא, והנה האחרונים כתבו שמועיל להפוך הלואה להית"ע ע"פ קניין, השאלה היא האם קניין יועיל במצב כזה כאשר הכסף כבר 'נעלם' ולמעשה הוא הושקע בדבר שכעת אינו מניב רווחים [רק בעוד חודשיים, כשהוא יזכה בדירה זה יניב רווחים], ויש לי בזה כמה וכמה צדדים איך ומה לעשות איך למעשה אני נבוך, אם כבוד הרבנים שליט"א יכולו להשיב הלכה למעשה כיצד לנהוג בנידון זה.

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית כל, מדוע אתה סבור שהדירה שרכש אינה שלו, אם רכש דירה ויש לו עליה הערת אזהרה, היא שלו, ויכול להשכיר אותה ולהרוויח. ואם המחירים יעלו הרווח הוא שלו. ולכן יכול לערוך היתר עסקה בהסתמך על הדירה שרכש.

בנוסף, בהיתר עסקה ברית פנחס מותנה שיש למלווה שותפות בכלל העסקים שיש לו, ולכן אם יש לשמעון קופות גמל או קופות פנסיה או השעות אחרות בגובה של ההלוואה, ניתן להסתמך על כך בהיתר עסקה.

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל